چرا چرخ خیاطی پارچه را جمع می کند؟چک لیست بررسی ایراد کار

اگر به خیاطی علاقه مند باشید، خوب می دانید که چقدر ناراحت کننده است، گاهی پارچه (به خصوص جنس نخی یا کشی)، در محل درز و دوخت و دوز، جمع و چروکیده می شود. در نتیجه، با پارچه ای مواجه می شوید که بعضی قسمت های دوخته شده و بعضی قسمت های جا افتاده دارد و دوخته نشده که این دوخت تمیزی به حساب نمی آید.
بروز این اتفاق نشان می دهد یک اشکالی وجود دارد که با پیدا کردنش، می توانید دوخت تمیزی داشته باشید. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم مشکلات جمع شدن پارچه را بشناسید و راه حل های رفع مشکل پارچه را به شما می گوییم.

علل جمع شدن پارچه در زیر چرخ خیاطی

 

علل جمع شدن پارچه در زیر چرخ خیاطی

 

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد و افراد حرفه ای هم این مشکلات را تجربه می کنند. هیچ جای نگرانی نیست چون ما به شما نکاتی را می گوییم که بر اساس آن ها دوخت و در نتیجه لباس تمیز و مرتبی خواهید داشت. از علل جمع شدن پارچه در زیر چرخ خیاطی می توان به مواردی اشاره کرد، مثلا ممکن است اشکالاتی در پارچه وجود داشته باشد یا دوخت مناسب و صحیح نباشد، شاید هم پارچه ای که دارید می دوزید، هم تراز نشده باشد.

ممکن است مشکل، از تنظیم نادرست درجه فشار و کشش چرخ خیاطی، باشد که امکان دارد در طی تعمیراتی که صورت گرفته، یا نگهداری نادرست، از تنظیم خارج شده باشد. برش نادرست پارچه هم، یکی از علت های جمع شدن پارچه است. موضوعی که توجه شما را می طلبد، این است که اگر پارچه هایتان از جنس پشم، نخ، کتان یا ابریشم باشد و شما قبل از دوخت، آن ها را نشویید، باعث جمع شدگی می شوند.

 

تنظیم نادرست کشش نخ

 

تنظیم نادرست کشش نخ

 

“ماکو” قطعه ای محکم در چرخ خیاطی ها است که تنظیم کشش نخ را برعهده دارد و در برگیرنده ماسوره است. محل قرارگیری ماکو، میان نعل و سوزن چرخ است و به وسیله قلابی که درون خود دارد، تنظیم میزان کشش نخ ماسوره را انجام می دهد.
تنظیم نبودن این مورد، باعث سفت یا شل دوختن چرخ خیاطی می شود که این به نوبه خود، باعث جمع شدگی در پارچه می شود. زیرا باعث جا گذاشتن دوخت چرخ خیاطی می شود و در نتیجه، دوخت های نامنظمی خواهید داشت که باعث چروکیدگی می شود.

 

تنظیم نادرست فشار پایه

 

تنظیم نادرست فشار پایه

 

اول از هر چیز، بهتر است بدانید که بعضی از پایه ها، باعث به وجود آمدن اصطکاک می شوند که این امر، جمع شدن پارچه را به دنبال دارد. بهتر است پایه هایی را به کار بگیرید که اصطکاک ایجاد نکنند. فشار پایه، به نیرو و فشاری می گویند که پایه چرخ خیاطی بر پارچه وارد می کند.
اگر فشار پایه چرخ خیاطی، در موقعیت پایین باشد، پارچه را بین صفحه و پایه، ثابت نگه می دارد. دانستن این مورد مانع از جمع شدن پارچه خواهد شد، در واقع فشاری که به پارچه وارد می شود، تفاوت قابل ملاحظه ای بین پارچه های نازک(سبک) و پارچه های جین(چند لایه)، به وجود می آورد. چون دوختن به وسیله چرخ خیاطی، باید ثابت و یکنواخت انجام شود.

 

استفاده از سوزن نامناسب

 

استفاده از سوزن نامناسب

 

شما باید بسته به نوع پارچه ای که انتخاب می کنید و درجه ضخامت یا نازکی آن، از سوزن مخصوص همان پارچه استفاده کنید، وگرنه پارچه دچار جمع شدگی خواهد شد.

 

استفاده از نخ نامناسب

 

استفاده از نخ نامناسب

 

در استفاده از چرخ خیاطی، باید توجه کنید که از نخی استفاده کنید که با نوع و ضخامت پارچه شما، متناسب باشد. مثلا اگر پارچه ضخیم را با نخ نازک بدوزید، احتمالا بعضی قسمت ها نامنظم دوخته خواهد شد!

 

مشکلات مربوط به دندانه های چرخ خیاطی

 

مشکلات مربوط به دندانه های چرخ خیاطی

 

اگر چرخ خیاطی خود را تازه خریده اید، پیرامون دنده ها را تمیز کنید، در مدل های دسته دوم و قدیمی احتمالا به علت فرسودگی دنده های جلودهنده، پارچه منظم دوخته نشود. این قسمت قابلیت تعویض را دارد، پس جای نگرانی ندارد.

 

پارچه نامناسب

 

یکی از علل جمع شدن پارچه در زیر چرخ خیاطی. پارچه نامناسب است

 

از دلایل جا انداختن چرخ خیاطی، می توان به جنس خیلی ضخیم یا خیلی نازک پارچه اشاره کرد، که جلوی فرو رفتن صحیح سوزن، درون پارچه ضخیم را می گیرد و دوخت شما، در بعضی نواحی، جا انداخته می شود. به خصوص اگر پارچه چند لایه باشد، این مورد را بیشتر مشاهده خواهید کرد. در پارچه های نازک هم، احتمال دارد سُر بخورد و عبور کند و به راحتی دوخته نشود.

 

مشکلات مربوط به تمیز کردن

 

مشکلات مربوط به تمیز کردن

 

وقتی از چرخ خیاطی استفاده می کنید، باید توجه کنید که در معرض گرد و غبار و پرز است و این موارد، عملکرد چرخ را کاهش می دهد. اگر ماسوره و ماکو مرتبا تمیز نشوند، بعد از مدتی چرخ خیاطی، دوخت ها را جا می اندازد و دوخت منظمی را نباید انتظار داشته باشید. روغن کاری هم می تواند به چرخ خیاطی، برای افزایش کیفیت در عملکرد، کمک کند.

 

راه حل های رفع مشکل جمع شدن پارچه

حالا اگر پارچه جمع شد چه کار کنیم؟ راه های زیادی برای این مشکل وجود دارد، با ما همراه باشید تا در ادامه این نکات را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

تنظیم کشش نخ

 

تنظیم کشش نخ در چرخ خیاطی

 

میزان سفت یا شل بودن نخ ماکو را بررسی کنید. چون اگر سفت باشد، دوخت جمع می شود. برای رفع سفتی، پیچ ماکو را بچرخانید و آن را شل کنید تا مشکل حل شود. توجه کنید که نخی که در بالا قرار گرفته هم نباید زیاد شل باشد!

 

تنظیم فشار پایه

فشار پایه، برای پارچه های ضخیم و نازک متفاوت است. با توجه به ضخامت پارچه، پایه چرخ خیاطی را انتخاب کنید تا به دلیل اصطکاک، پارچه جمع شدگی پیدا نکند و مشکلات دیگری برایتان به ارمغان نداشته باشد.

 

استفاده از سوزن مناسب

 

استفاده از سوزن مناسب در خیاطی

 

باید بسته به ضخامت یا نازکی پارچه، سوزن متناسب با آن را انتخاب کنید.

 

استفاده از نخ مناسب

 

استفاده از نخ مناسب در خیاطی

 

اگر نخ با کیفیت باشد، نسبت به بقیه نخ ها، بهتر از پارچه رد خواهد شد و باعث عدم اصطکاک می شود و از جمع شدن پارچه، جلوگیری به عمل می آید. نخ را متناسب با جنس پارچه انتخاب کنید، مثلا اگر شما پارچه کشی را بخواهید بدوزید و از نخ معمولی استفاده کنید، قطعا در پارچه، جمع شدگی را مشاهده خواهید کرد.

 

تمیز کردن و روغن کاری چرخ خیاطی

 

تمیز کردن و روغن کاری چرخ خیاطی

 

بعد از هر بار خیاطی کردن، باید چرخ را به خوبی تمیز کنید و هر چند وقت یکبار، آن را روغن کاری کنید. این امر در بهبود دوخت و کیفیت آن، موثر است.

 

استفاده از پد یا نوار سیلیکونی

استفاده از پارچه هایی که با بافت متناسب است و الاستیسیته خوبی دارند، شما را در جلوگیری از جمع شدن دوخت، یاری می کنند.

 

تمرین و ممارست

 

تمرین و ممارست در خیاطی

 

در هر کاری، با تمرین زیاد است که شما مهارت کسب می کنید. پس اگر دچار جمع شدگی پارچه شده اید، نگران نباشید و با صبوری، نکاتی که گفته ایم را بررسی کنید و ببینید کدام مورد عامل ایجاد این مشکل است. تمام خیاط های ماهر و حرفه ای قطعا با این مشکلات مواجه شده اند و با مطالعه و تجربه، اطلاعات خیاطی خود را بالاتر برده و با ممارست خود در خیاطی، تبدیل به خیاطی بی بدیل خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *