چرا چرخ خیاطی نمیدوزد![۵ مورد از رایج ترین مشکلات چرخ خیاطی]

گاهی ممکن است چرخ خیاطی هم مانند هر ابزار دیگری دچار مشکل شده و به خوبی کار نکند یا کاملا متوقف شده و ندوزد. برای عیب یابی و رفع مشکل باید بدانیم که چرخ خیاطی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که اختلال در هر بخش می تواند باعث شود که چرخ ندوزد. برای بررسی مشکلات مربوط به بخش های مختلف چرخ خیاطی و ارائه راه حل برای رفع این مشکل با ادامه با ما همراه باشید.

مشکلات مربوط به نخ

 

مشکلات مربوط به نخ در چرخ خیاطی

نخی که در چرخ خیاطی استفاده می شود ممکن است ناگهان در سوزن گیر کرده و اجازه ندهد سوزن حرکت کند. این اتفاق منجر به توقف کامل چرخ شده و نمی توان به دوختن ادامه داد. مشکل دیگری که باعث می شود چرخ ندوزد، جنس و ساختار نخ است. نخی که ضخامت و مقاومت کافی برای قرار گرفتن در چرخ خیاطی را نداشته باشد و نامناسب باشد حین دوخت پاره شده یا زیر لباس جمع شود و اجازه نمی دهد سوزن چرخ خیاطی حرکت کند.

مشکلات مربوط به سوزن

 

مشکلات مربوط به سوزن در چرخ خیاطی

در خیاطی برای دوخت پارچه های مختلف یا نوع دوخت مختلف سوزن های متفاوتی ساخته شده اند. اگر هنگام دوخت پارچه ضخیم از سوزن نامناسب استفاده کنید، ممکن است سیستم ماشین دوخت دچار مشکل شده و روند دوخت مختل شود. گاهی ممکن است سوزن آسیب ببیند، کج شده یا بشکند و باعث شود چرخ خیاطی متوقف شود. بنابراین، اگر نخ سالم بود، می توانید سوزن چرخ را برای عیب یابی و دلیل اینکه چرا چرخ خیاطی نمی دوزد بررسی کنید. گاهی نیز اگر سوزن تنظیم نباشد چرخ نمی دوزد. بنابراین، بررسی کنید که آیا سوزن پایین یا بیش از حد بالا نباشد.

مشکلات مربوط به تنظیمات

 

مشکلات مربوط به تنظیمات در چرخ خیاطی

اگر سوزن چرخ تنظیم بود و به درستی کار می کرد و نخ هم مشکلی نداشت، زمان آن فرا رسیده است که تنظیمات چرخ خیاطی را بررسی کنید. اگر تنظیمات طول و عرض دوخت مناسب نباشد منجر به توقف چرخ خیاطی می شود. در این صورت باید تنظیمات دوخت را چک کنید. اگر فشار پایه بلند کن روی سوزن نامناسب باشد، ممکن است چرخ از حرکت بازایستد و دیگر ندوزد. فشار پایه بلند کن به گونه ای است که میزان فشار وارد شده روی سوزن را تنظیم می کند تا چرخ به درستی بدوزد. اگر این فشار تنظیم نباشد سیستم دوخت را مختل می کند.

مشکلات مربوط به تمیز کردن

 

مشکلات مربوط به تمیز کردن در چرخ خیاطی

استفاده از چرخ خیاطی برای مدت طولانی باعث می شود پرز و بسیاری آلودگی در قطعات چرخ جمع شود. وجود گرد و غبار، آلودگی، پرز و … عامل دیگری هستند که منجر به ندوختن چرخ می شوند، برای رفع مشکل چرخ خیاطی باید این مورد را نیز بررسی کنید. به علاوه سعی کنید چرخ را هر چند وقت یکبار روغن کاری کنید تا سلامت آن حفظ شده و کارکرد آن تنظیم شود. روغن چرخ میزان اصطکاک بین قطعات چرخ را کاهش می دهد و منجر به کارکردن مداوم آن ها می شود.
برای روغن کاری ابتدا نحوه روغن زدن به چرخ خیاطی را به خوبی یاد بگیرید تا با روغن کاری نادرست منجر به ایجاد مشکلات بیشتر نشوید. این را باید بدانید که روغن کاری چرخ خیاطی صنعتی و خانگی و حتی انواع خانگی با هم متفاوت است. بنابراین، هنگام روغن زدن به چرخ خیاطی خود این نکته را مد نظر قرار دهید.

مشکلات مکانیکی

 

مشکلات مکانیکی در چرخ خیاطی

چرخ های خیاطی مجهز به سیستم مکانیکی هستند که امروزه بخش های کامپیوتری نیز به آن ها اضافه شده است. در چرخ هایی که بخش مکانیکی آن فعال است، باید هرچند وقت یکبار موتور و تسمه چک شوند. اگر خللی در کار موتور و تسمه ایجاد شود منجر به توقف چرخ شده و دیگر نمی دوزد.

راه حل های کلی

زمانی که مشکلی به وجود می آید، باید برای رفع آن اقدام کنید. اگر چرخ شما نمی دوزد بهتر است به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید.
· بعد از بررسی سوزن، توجه کنید که کج نشده یا نشکسته باشد. در صورتی که سوزن دچار مشکل شده بود، پایه سوزن را بالا بزنید و سوزن را تعویض کنید.
· هنگام دوخت پارچه، سوزن را با جنس پارچه تنظیم کنید تا مشکلی در دوخت ایجاد نشود. اگر قبل از تنظیم جنس پارچه و سوزن، چرخ خیاطی دچار مشکل شد باید از سوزن مخصوص پارچه ضخیم یا ظریف استفاده کنید.
· اگر چرخ خیاطی خانگی یا صنعتی شما ندوخت، تنظیمات آن را بررسی کنید. ممکن است موتور چرخ نیاز به تعمیر داشته باشد یا تسمه چرخ خیاطی پاره شده و باید آن را عوض کنید.
· در صورتی که مشکل مربوط به روغن کاری یا تمیز کاری چرخ خیاطی بود، سعی کنید چرخ را تمیز کنید. آلودگی های درون قطعات چرخ را کاملا پاک کنید تا تمیز شده و بتواند به درستی کار کند. به علاوه نحوه روغن کاری چرخ تان را به خوبی یاد بگیرید و هرچند وقت یکبار چرخ را روغن بزنید تا اصطکاک بین قطعات را از بین ببرید.
نکات پیشگیرانه
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین، برای اینکه چرخ خیاطی درست وسط کار قفل نکند ، می توانید راهکارهایی برای پیشگیری انجام دهید. پشت گوش انداختن راهکارهای پیشنهادی باعث می شود درست وسط حجم زیاد کاری که باید به مشتری تحویل دهید، چرخ خیاطی تان کار نکند. در نتیجه، هم بدقول شده، هم اینکه دچار خسارت مالی شوید.
· قبل از شروع به کار سوزن و نخ را چک کنید. اگر مشکلی در تنظیمات این دو وجود داشت، آن را برطرف کنید. سعی کنید با توجه به پارچه ای که می خواهید بدوزید، سوزن و نخ مناسب انتخاب کنید.
· کار دیگری که قبل از شروع به کار باید انجام دهید، چک کردن تنظیمات چرخ خیاطی است. با چک کردن تنظیمات متوجه نواقص و مشکلات احتمالی خواهید شد. به این شیوه می توانید مشکلات را برطرف کرده و احتمال اینکه چرخ حین کار ندوزد را به حداقل برسانید.
· اگر قرار است به صورت حرفه ای با چرخ کار کنید، در گام اول، چرخ صنعتی که توان موتور بالایی دارد را تهیه کنید. در صورتی که توان مالی برای خرید چرخ صنعتی ندارید، سعی کنید بین کار به وسیله استراحت دهید تا به آن فشار بیش از حد وارد نشود، به این شیوه سلامت چرخ تضمین می شود.
· به صورت مرتب چرخ خیاطی خود را روغن کاری کرده و کثیفی ها را از رو و درون چرخ بزدایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *