چرا سوزن چرخ خیاطی تکون نمیخوره؟ [4 دلیل اصلی] + راه حال

یک از مشکلاتی که در خیاطی احتمالا تا به حال به آن برخورده اید، گیر کردن و تکان نخوردن سوزن چرخ خیاطی است که علل مختلفی دارد و راه حل های متفاوتی هم برای رفع آن، وجود دارد. ما در این مقاله، به شما تمام این موارد را ذکر می کنیم، با ما همراه باشید.

 

مشکلات مربوط به سوزن

 

مشکلات مربوط به سوزن

 

اگر سوزن به طور صحیح در داخل نگهدارنده قرار نگیرد، می تواند باعث این مشکلات شود. با توجه به این که مکام و جایگاه مناسب برای سوزن در نظر گرفته شده، حتما باید درون حفره نگهدارنده باشد. اگر سوزن درست قرار نگیرد، ممکن است سوزن بشکند یا گیر کند و از جایش تکان هم نخورد!

 

مشکلات مربوط به تنظیمات

اگر سوزن خم شده یا شکسته باشد، نشان دهنده این است که سوزن به درستی در جای خود قرار نگرفته است. گاهی هم، سوزن با نوع پارچه یا نخی که به کار برده می شود مطابقت ندارد و به علت استفاده طولانی مدت، به خصوص برای پارچه های ضخیم، شاهد این خواهید بود که سوزن خم شده یا شکسته است، چون نمی تواند به خوبی از این پارچه ها رد شود و دچار کج شدگی می شود.

 

مشکلات مربوط به چرخ خیاطی

نخ که در بخش بالاتر چرخ قرار دارد، از پارچه عبور می کند و نخی که درون ماسوره قرار دارد را می گیرد و با حرکت سوزن، به بالا می کشد. این حالت معمول است. گاهی چون سوزن مداوم حرکت کرده است، زیر پارچه، تنش نخ خیلی زیاد است و نخ ها به صورت کلاف در آنجا، دچار گره خوردگی شده اند و سوزن نمی تواند حرکت کند و فشار پایه بلند کن هم خیلی زیاد است. در این حالت سوزن گیر می کند.

 

مشکلات مربوط به تسمه

وقتی خیاطی می کنید، پرزهایی که از پارچه به وجود آمدند و حتی گرد و غبار، از عواملی اند که با نشستن روی اجزای چرخ خیاطی مثل تسمه و… در صورت عدم روغن کاری چرخ توسط شما، با گذشت زمان منجر به خوردگی و فرسایش آن ها می شوند و در نهایت شما می بینید که سوزن چرخ خیاطی در حین کار، گیر می کند.

 

مشکلات مربوط به نحوه استفاده

باید دقت کنید که حتما شماره سوزن را متناسب با جنس پارچه انتخاب کنید و به موقع چرخ را تمیز و روغن کاری کنید تا بیش از اندازه سفت نشود. باید به عنوان یک خیاط به این نکته توجه کنید که استفاده از سرعت نامناسب در حین دوخت، باعث عدم عبور صحیح پارچه از زیر سوزن می شود. در نتیجه سوزن در این سرعت، گیر می کند و نمی تواند تکان بخورد.

 

راه حل های ثابت ماندن سوزن چرخ خیاطی

 

راه حل های ثابت ماندن سوزن چرخ خیاطی

 

حال شرح می دهیم که چگونه وقتی سوزن تکان نمیخورد، میتواند این مشکل را رفع کنید.

 

بررسی نخ و تعویض

اگر نخی که استفاده می کنید، از کشسانی مناسبی برخوردار نباشد، گیر می کند. اگر نخ روغنی باشد هم، باعث همین اتفاق می شود. در نتیجه اگر چنین نخ هایی دارید، آن را تعویض کنید.

 

بررسی سوزن و تعویض

سوزن چرخ خیاطی باید مرتبا با سوزن های با کیفیت، تعویض شود وگرنه با شکستن ‌اش، باعث قفل شدن چرخ می شود. اگر در حین کار، متوجه شدید سوزن به لبه چرخ برخورد می کند، ممکن است خم شده باشد، پس هرچه سریع تر تا نشکسته، تعویضش کنید! حتما از سوزن متناسب با نوع پارچه، استفاده کنید. وقتی سوزن در جای خود قرار گرفت، گیره سوزن را سفت کنید تا سوزن در حین کار، شل شود و شاهد شکستگی اش نباشید!

 

تنظیم تنش نخ و فشار پایه بلند کن

در قسمت مشکلات مربوط به چرخ خیاطی، گفتیم که چگونه تنش نخ ایجاد خواهد شد و فشار پایه بلند کن هم بیشتر شده و باعث گیر کردن سوزن می شود. برای رفع این مشکل، پایه را بلند کنید و با تمرکز بر اینکه سوزن نباید بشکند، سعی کنید کلافی که به وجود آمده را از هم باز کنید. بعد از این کار، دوباره ماسوره چرختان را نخ کنید و اگر لازم بود، نخ کشی را هم دوباره انجام دهید. گاهی پایه بلند کن بیش از حد بالا یا پایین است که این مورد، باعث کج و شکستگی سوزن خواهد شد. پس دقت کنید که برای بالا و پایین آوردن آن، مقدار استاندارد را رعایت کنید.

 

سرعت مناسب برای نوع پارچه و دوخت

 

سرعت مناسب برای نوع پارچه و دوخت

 

گاهی افراد برای تسریع در انجام خیاطی، حین دوخت، پارچه را محکم می کشند و زمان مورد نیاز را به سوزن نمی دهند و سوزن قفل می کند. به علاوه ممکن است در سرعت های بالا، پرز پارچه بر روی تسمه و… بنشیند و باعث قفل شدگی شود. با توجه به جنس پارچه و ضخامت و نازکی آن، سرعت مناسب را انتخاب کنید. مثلا با سرعت بالا، نخواهید پارچه های چندلایه و جین را بدوزید.

 

پارچه به درستی از زیر سوزن عبور کند

گاهی ممکن است در جهت متفاوت پارچه را بکشید یا به سرعت، پارچه را از زیر سوزن بخواهید عبور دهید یا آنقدر دیر عبور دهید که پارچه جمع شود، این ها همگی از دلایل گیر کردن سوزن می توانند باشند و عدم انجام آن، راه حلی برای دچار نشدن به مشکلات گیر کردن سوزن است.

 

سپردن به متخصص

در آخر، اگر دیدید با همه این موارد، نتوانستید مشکل را پیدا کنید، در اولین فرصت چرخ خود را به یک متخصص بسپارید تا مشکل را رفع کند. در کل هر چند وقت یکبار، باید سرویس دهی چرخ را انجام دهید.

 

اگر سوزن چرخ خیاطی گیر کند

اگر این اتفاق بیفتد، علت های مختلفی ممکن است داشته باشد، از جمله درست قرار نگرفتن سوزن در جای خود، استفاده از نخ بدون کشسانی یا شاید ایجاد تنش و کلاف در نخ و فشار پایه بلند کن در چرخ خیاطی و…؛ به یاد داشته باشید برای اینکه احتمال گیر کردن سوزن را کم کنید، حتما تسمه ها را تمیز و روغن کاری کنید.

 

چرا سوزن چرخ خیاطی حرکت نمی کند؟

پارچه مناسب با نوع سوزن استفاده کنید و پارچه را در جهت صحیح بکشید. مرتبا روغن کاری و تمیز کردن اجزای چرخ را انجام دهید. حد استاندارد را در بالا و پایین آوردن پایه بلند کن، انجام دهید. از سوزن و نخ با کیفیت و مناسب استفاده کنید و با رعایت نکات دیگری که در مقاله گفته شد، علت این مشکل را می توانید شناسایی و برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *