علت روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی[بررسی دلایل مهم]

یکی از مشکلات فنی که شاید شما به عنوان خیاط با آن هر از چندگاهی سر و کار داشته باشید، علت روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی است. موارد مختلفی می توانند دلیلی بر وقوع چنین مشکل فنی باشند که در ادامه تمام آن ها را با دقت بررسی می کنیم. اگر در حال حاضر چنین مشکلی دارید و به دنبال راه حلی موثر هستید، مطالعه ادامه این نوشته می تواند برای شما مفید باشد.

شایع ترین علل روغن ریزی

 

شایع ترین علل روغن ریزی در چرخ خیاطی

علل مختلفی وجود دارد که منجر به ایجاد روغن ریزی از چرخ خیاطی می شوند. برخی از مهم ترین و متداول ترین آن ها عبارت است از:

مشکل در مخزن روغن

 

مشکل در مخزن روغن چرخ خیاطی

مشکل در مخزن روغن به تنهایی نیز به زیر دسته های دیگری نظیر: نشتی یا ترک مخزن، نقص در واشر یا اورینگ مخزن و تنظیم نادرست سطح روغن دسته بندی می شود که برای حل برخی از آنها نیاز به تعویض و برای برخی دیگر نیاز به تعمیر قطعه مورد نظر دارید.

مشکل در لوله های روغن

 

مشکل در لوله های روغن در چرخ خیاطی

لوله های انتقال روغن نیز به دلیل استهلاک در بلند مدت یا آسیب دیدگی دچار مواردی نظیر: پارگی یا شل شدن لوله ها، نقص در اتصالات لوله ها، گرفتگی لوله ها می شوند. برای مثال اگر لوله ای دچار پارگی شود، تمام روغنی که در آن جریان دارد آرام آرام بیرون خواهد آمد و علاوه بر کثیفی محل امکان دارد سلامت موتور چرخ خیاطی را به خطر بیندازد.

مشکل در پمپ روغن

 

مشکل در پمپ روغن چرخ حیاطی صنعتی

پمپ روغن همانطور که از نامش معلوم است وظیفه تامین روغن بخش های مختلف را دارد. این قطعه در صورت خرابی به واسطه نقص در پمپ یا اجزای آن یا تنظیم نادرست پمپ منجر به روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی می شود.

مشکل در یاتاقان ها

 

مشکل در یاتاقان ها چرخ خیاطی صنعتی

یاتاقان ها به عنوان یک بخش مکانیکی مهم در چرخ خیاطی که همواره مورد استفاده قرار می گیرد، به مرور زمان دچار ساییدگی و خرابی می شوند و مشکلاتی نظیر: سایش یا خرابی یاتاقان ها، نقص در درزگیر یاتاقان ها و… به وجود می آید. این موارد نیز می توانند به عنوان علت روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی شناخته شوند.

عواقب روغن ریزی

 

عواقب روغن ریزی در چرخ خیاطی

به غیر از بررسی علت روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی، به بررسی عواقب روغن ریزی نیز می پردازیم. بر اساس تجربه برخی از متداول ترین این موارد عبارت اند از:
· آلودگی لباس و محیط کار: روغن می تواند باعث کثیف شدن پارچه و نخ شود و در نتیجه ظاهر کار شما را خراب کند. ریختن روغن روی لباس و تجهیزات خیاطی دردسرهای بیشتر دیگری نیز دارد که هزینه دوخت شما را بیشتر خواهند کرد.

  • لغزش و سایش قطعات:

روغن می تواند باعث لغزنده شدن چرخ خیاطی شود و خطر آسیب دیدگی را افزایش دهد.

  • آسیب به چرخ خیاطی

  • خطر آتش سوزی:

به واسطه قابل اشتعال بودن برخی از مدل های روغن این احتمال وجود دارد که در صورت ریختن آن شاهد آتش سوزی باشیم.

راه حل های رفع مشکل

 

راه حل های رفع مشکل روغن ریزی چرخ خیاطی

حال که با علت روغن ریزی چرخ خیاطی صنعتی آشنا شدید قطعا باید راه حل های رفع مشکل را نیز بدانید. برای این کار باید قدم به قدم مواردی که در ادامه برای شما لیست می شود را پیش ببرید.

تعیین محل دقیق نشتی

برای تعیین محل دقیق نشتی به بررسی مخزن، لوله ها، پمپ و یاتاقان ها بپردازید یا با استفاده از پارچه یا دستمال برای جذب روغن محل نشتی را پیدا کنید. روش های دیگری نظیر استفاده از پودر بچه برای تعیین محل نشتی وجود دارد. برای استفاده از این روش کافی است تا پودر بچه را روی قسمت های مختلف چرخ خیاطی خود بپاشید. اگر نشتی روغن وجود داشته باشد، پودر بچه روغن را جذب می کند و لکه ای ایجاد می شود.

رفع نقص یا تعویض قطعات آسیب دیده

محل نشتی را بررسی کنید که نیاز به تعویض قطعه دارید یا با تعمیر هم مجدد می توان از آن استفاده کرد. مواردی مانند: تعویض واشر، اورینگ، لوله، یاتاقان یا پمپ و تنظیم سطح روغن و پمپ می تواند کارساز باشد. خرید قطعات اصل از نمایندگی های فروش معتبر می تواند خیال شما را بابت پایداری قطعه در بلند مدت راحت کند، از این رو سعی کنید، همواره با خرید بهترین قطعات برای چرخ خیاطی خودتان بهترین کارکرد را تجربه کنید.

جلوگیری از بروز مجدد مشکل

 

جلوگیری از بروز مجدد مشکل روغن ریزی در چرخ خیاطی

 

برای جلوگیری از بروز مجدد مشکل نیاز است به صورت دوره ای اقدامات زیر را انجام دهید:
· بررسی و تعمیر و نگهداری منظم چرخ خیاطی: برای مثال بعد از هر بار استفاده، چرخ خیاطی خود را با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید یا به طور مرتب چرخ خیاطی خود را با روغن مخصوص چرخ خیاطی روغن کاری کنید.
· استفاده از روغن مناسب و با کیفیت: دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را برای دستورالعمل های دقیق روغن کاری مطالعه کنید و از روغن های معتبر استفاده کنید.
· تنظیم صحیح سطح روغن: به طور مرتب چرخ خیاطی خود را از نظر علائم ساییدگی یا آسیب بررسی کنید.
· از روغن مخصوص چرخ خیاطی استفاده کنید.
· از مقدار مناسب روغن استفاده کنید.
· به طور مرتب چرخ خیاطی خود را تمیز کنید.
· به صورت دوره ای چرخ خیاطی را روغن کاری کنید.
· اگر متوجه نشتی روغن شدید، آن را به سرعت تعمیر کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *