انواع پایه چرخ خیاطی[بررسی تمامی پایه های دوخت در چرخ خیاطی]

با افزایش روز افزون شرکت های تولید لباس و حفظ بازار رقابتی استفاده از دوخت با شیوه های مختلف در ابتدا به منظور حفظ مشتری انجام می شد، اما؛ ارائه لباس های متنوع منجر به ارتقا و تنوع در سلیقه و ذائقه مشتری شد که در نهایت تولید لباس را به سمت تقاضا برای مدل هایی با تنوع بیشتر سوق داد. به همین جهت، برای تمیز درآوردن کار نهایی و تنوع در مدل های مختلف انواع پایه چرخ خیاطی  و ابراز و قطعات به بازار معرفی شد.

پایه چرخ خیاطی یکی از اجزای اصلی برای دوخت و دوز است که به میله عمود بر صفحه چرخ خیاطی سوار می شود. پایه چرخ خیاطی در سه نوع اصلی پایه ساده دوزی، پایه سردوزی و پایه های مخصوص دسته بندی شده و هر کدام زیرمجموعه های زیادی دارند که در ادامه انواع پایه چرخ خیاطی را بررسی خواهیم کرد.

پایه های ساده دوزی

 

پایه های ساده دوزی در چرخ های خیاطی

این مدل پایه در چرخ خیاطی مسئولیت مهمی به عهده دارد و به دلیل تنوع بالا، برای انجام کار ویژه ای مورد استفاده قرار میگیرند. پایه ساده دوز، زیپ دوزی، دکمه دوزی، لب تو و رگه دوزی همگی در دسته پایه های ساده دوزی قرار می گیرند.

پایه ساده دوز

 

پایه ساده دوز چرخ خیاطی

پایه ساده دوزی پایه ای است که از همان بدو تولید در تمامی چرخ خیاطی ها قرار داده می شود. در واقع، بدون پایه ساده دوز نمی توان کار دوخت لباس را شروع کرد و معمولا برای دوخت ساده استفاده می شود. پایه ساده دوز به این شکل است که مجهز به دو شکاف باز و نیمه باز است. با شکاف باز می توان به صورت زیگزاگی نیز دوخت. در حالی که، شکاف بسته تنها می تواند دوخت ساده انجام دهد.

پایه زیپ دوزی

 

پایه زیپ دوزی چرخ خیاطی

پایه زیپ دوزی همانطور که از نامش پیدا است، برای دوختن زیپ بر روی لباس استفاده می شود. هنگام خرید پایه زیپ دوزی به بلندی یا کوتاهی میله پایه چرخ خود توجه کنید تا پایه مناسب با اندازه آن بخرید.

پایه دکمه دوزی

 

پایه دکمه دوزی چرخ خیاطی

برای دوخت دکمه نمی توان از پایه ساده دوز استفاده کرد. در این شرایط می توانید پایه دکمه دوزی را تهیه کرده و زیر سوزن قرار دهید تا بتوانید با کمک آن دکمه بدوزید.

پایه لب تو

 

پایه لب تو تا کن چرخ خیاطی

برای اینکه لباس زیبا و شکیل به نظر برسد، لبه لباس باید طوری دوخته شود که حین دوخت چین نخورد. پایه لب تو گزینه خوبی برای دوخت لبه های روسری، شال، چادر یا دامن است که ظرافت خاصی دارند و باید به درستی دوخته شوند. پایه لب تو به فرمی ساخته شده است که لبه لباس را با ظرافت خاصی می دوزد و شروع به دوختن آن می کند.

پایه رگه دوزی

 

پایه رگه دوزی چرخ خیاطی

اگر توجه کرده باشید، روی برخی لباس ها رودوزی یا رگه های تزیینی وجود دارد. به این صورت که با نخ ظریفی روی لباس طرح های مختلفی ایجاد شده است. ظریف دوزی روی لباس به کمک پایه رگه دوزی انجام می شود.

پایه های سردوزی

 

پایه های سردوزی در چرخ های خیاطی

زمانی که لباس را برش می زنید، لبه های لباس نیاز به دوخت خاصی دارد که با کمک پایه های سردوزی می توان آن را دوخت. پایه های سردوزی به دو دسته پایه سردوز و پایه سردوز قیچی دار تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد ویژه ای دارند.

پایه سردوز

 

پایه سردوزی چرخ خیاطی

زمانی که لبه های لباس برش می خورد، برای اینکه ریش ریش نشود و دوخت تمیزی داشته باشد بهتر است از پایه سردوز استفاده کنید. پایه سردوز قسمت برش خورده را با دوختی به فرم زیگزاگی سردوز می کند. این پایه پارچه های ظریف را می دوزد و برای افرادی که چرخ سردوز ندارند و خیلی حرفه ای خیاطی نمی کنند ابزار مناسبی است.

پایه سردوز قیچی دار

 

پایه سردوز قیچی دار چرخ های خیاطی

پایه سردوز قیچی دار یکی دیگر از انواع پایه های سردوزی است که به طور همزمان هم برش می زند، هم لبه برش خورده را می دوزد. این پایه با نام پایه سردوز کاتردار نیز شناخته می شود.

پایه های مخصوص

 

پایه های مخصوص در انواع چرخ های خیاطی

در کنار دو نوع پایه سردوز و ساده دوز که هر کدام انواع مختلفی دارند، پایه های دیگری وجود دارند که دسته بندی خاصی ندارند و برای دوخت و دوزهای خاص مثل گلدوزی کردن، قیطان دوزی، نوار اریب دوزی و مانند آن استفاده می شوند.

پایه پلیسه دوزی

 

پایه پلیسه دوزی در چرخ خیاطی

چین پلیسه یکی از مدل های خیاطی است که ساختار آن شبیه به دکمه های پیانو است. به صورت عادی با کمک اتو می توان این شکل را روی پارچه ایجاد کرد. اما، برای دوخت پلیسه روی پارچه پرده که ماندگار باشد، باید از پایه پلیسه دوزی استفاده کرد. این پایه چین های منظمی روی سطح پارچه ایجاد می کند و می توانید آن را روی تمامی چرخ های راسته دوز صنعتی نیز نصب کنید.

پایه نوار اریب دوزی

 

پایه نوار اریب دوزی در چرخ خیاطی

نوار اریب دوزی یکی از بخش های خیاطی است که برای دوختن آن دقت و ظرافت لازم است تا لبه لباس خوش فرم و تمیز شود. پایه نوار اریب دوزی یکی از انواع پایه چرخ خیاطی است که در دوختن نوار اریب به شما کمک می کند. می توانید از این پایه روی چرخ های مختلف استفاده کنید.

پایه قیطان دوزی

 

پایه قیطان دوزی در چرخ خیاطی

برای تزیین پارچه های مختلف با قیطان از پایه قیطان دوزی می توانید استفاده کنید. به کمک این پایه خیاط می تواند نخ هایی به سبک کامواهای ظریف، نخ کوبلن و قیطان های باریک را روی لباس، کوسن، پارچه مبل، روتختی و لباس های سنتی بدوزد. توجه کنید که این پایه روی همه انواع چرخ های خیاطی به غیر از فاف و سیستم DFT قابل نصب است. برای نصب پایه قیطان دوزی روی این دو سیستم ابتدا باید یک پایه مخصوص تهیه کنید.

پایه گلدوزی

 

پایه گلدوزی در چرخ خیاطی

پایه گلدوزی یکی از پایه های پرکاربرد است که برای دوختن روی نایلون نیز استفاده می شود. این پایه برای دوخت پارچه های کشی، ریون و گلدوزی کردن کاربرد دارد.

پایه مروارید دوزی

 

پایه مروارید دوزی در چرخ خیاطی

برای تزیین لباس و استفاده از مرواریدهای متری که در بازار موجود است، می توانید از پایه مروارید دوزی استفاده کنید. به جای اینکه به صورت دستی مرواریدهای متری را روی لباس بدوزید، با کمک این پایه می توانید روند کار را سرعت ببخشید.

نکاتی در انتخاب پایه چرخ خیاطی

 

نکاتی در انتخاب پایه چرخ خیاطی

پایه چرخ خیاطی در شکل‌ های مختلفی در بازار موجود است که هر کدام کاربرد مخصوص دارند. به کمک این پایه ها می توان لباس هایی با دوخت بسیار تمیز و تخصصی تولید کرد. اما، نکاتی وجود دارد که هنگام خرید انواع پایه چرخ خیاطی باید به آن توجه کنید. این نکات شامل موارد زیر است.

نوع چرخ خیاطی

برخی پایه ها روی بعضی از چرخ ها سوار نمی شوند. به همین جهت، هنگام خرید پایه سعی کنید با فروشنده در رابطه با مدل چرخ خود صحبت کنید تا شما را برای خرید پایه مورد نظرتان راهنمایی کند.

نوع کار

هر پایه برای انجام کار ویژه ای ساخته شده است. برخی پایه ها مانند پایه ساده دوز که زیگزاگ هم می دوزد، توانایی انجام چند کار را با هم دارند. به همین دلیل، هنگام خرید باید به این نکته توجه کرده و مناسب با کاری که می خواهید انجام دهید، پایه مناسب را تهیه کنید.

جنس پایه

پایه ها معمولا از جنس فلزی و پلاستیک ساخته می شوند. پایه های فلزی برای دوخت کارهای ضخیم کاربرد دارد. در حالی که پایه پلاستیکی برای دوخت کارهای ظریف استفاده می شود. این نیز نکته ای است که هنگام خرید انواع پایه چرخ خیاطی باید به آن دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *