انواع متد خیاطی ✔️ [معرفی و بررسی 8 متد پرکاربرد و حرفه ای]

 

خیاطی یکی از مشاغل آزاد و پردرآمد به شمار می آید و می توان به عنوان یک حرفه بسیار جذاب و مهیج به آن نگاه کرد. بدون شک خیاطی نیز همانند دیگر مشاغل نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد تا بتوان به مهارت بالایی دست پیدا کرد. در سال های اخیر روش های زیادی در این حرفه ابداع شده اند که هر یک مزایا و معایب خاصی به همراه داشته اند.

دنبال کردن این روش ها به نحوه دوخت و دوز و همچنین سرعت آن با چرخ خیاطی کمک زیادی می کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این روش ها بپردازیم، همچنین در پایان با مقایسه معایب و مزایای هر یک از آن ها، در نهایت بهترین متد خیاطی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین و پرکاربردترین متدهای خیاطی لباس

افرادی که به تازگی وارد حیطه خیاطی شده اند، از شنیدن عبارت ” متدهای خیاطی” تعجب خواهند کرد. آن ها تصور می کنند که در حوزه خیاطی تنها یک روش استاندارد وجود دارد که تمام افراد مشغول در این حوزه کاری، آن را دنبال می کنند. بهتر است بدانید تا به امروز 8 متد پرکاربرد در خیاطی ابداع شده که شامل موارد زیر هستند:

 

متد متریک

یکی از دقیق ترین متد خیاطی که جنبه ریاضی گونه دارد و خیاطیان می توانند به کمک اعداد و ارقام استاندارد، الگوی مورد نظر را تهیه کنند. در روش متریک از یک جدول سایزبندی استفاده می شود که بر اساس استاندارد و دستورالعمل های کاملا دقیق تهیه شده که تاثیر بسزایی در ظرافت و زیبایی الگوهای لباس خواهد داشت.

پیچیدگی و دقت اعداد و ارقام این روش به گونه ای است که معمولا اکثر خیاطیان به سراغ آن نمی روند و معمولا سعی می کنند به کمک رسم الگو؛ پارچه ها را برش بزنند. بهتر است بدانید که متد متریک برای دوخت لباس های خاص استفاده می شود و معمولا زمان زیادی برای هر برش به سبک و روش متریک نیاز است.

مزایا و معایب متد متریک

 

متد ABM

یکی از متد های خیاطی تجاری که برای تولیدات انبوه مورد استفاده قرار میگیرد. یک روش آمریکایی که طی آن الگوهای مختلف هر لباس بر اساس سایز بندی آماده می شود. یک روش بسیار ساده و سریع که با توجه به جدول سایزبندی استاندارد تهیه و معمولا در کارگاه های تولیدی پوشاک مورد استفاده قرار میگیرند.

با وجود اینکه در این روش سایزبندی و برش خیلی سریع پیش می رود اما مشکلات خاص خود را به همراه دارد. متد ABM بر اساس استاندارد خاصی و در تولید انبوه کاربرد دارد ولی چه تضمینی وجود دارد که تمام افراد در یک سایز مشترک، اندام یکسان نیز دارند؟ و این را می توان نقطه ضعف این متد معرفی نمود.

مزایا و معایب متد ABM

 

متد گرلاوین

این روش قدمت زیادی در خیاطی دارد به گونه ای که می توان آن را جز اولین متد خیاطی معرفی کرد. طی این روش خیاط پس از برش و دوخت های اولیه لباس را پرو می کند تا مشکلات و نواقص آن را چک کند. بدون شک این روش به بیش از یکبار پرو کردن نیاز دارد از این رو بسیار زمانبر خواهد بود.

مزایا و معایب متد گرلاوین

 

متد مولر

مولر یک روش بسیار سخت است که الگو کشی آن به بازه زمانی زیادی نیاز دارد. طی این روش خیاط برای دستیابی به الگوی اصلی، نیاز به طراحی زیادی دارد تا در نهایت بتواند یک الگوی دقیق و بدون نقص ایجاد کند. با وجود اینکه در متد مولر ظرافت و ریزه کاری های زیادی وجود ندارد اما در نهایت الگوی ایجاد شده بسیار دقیق خواهد بود.

مزایا و معایب متد مولر

 

متد ایتالیایی

اگر به دنبال متد خیاطی بدون محدودیت هستید، متد ایتالیایی ساده ترین و آزاد ترین روش به شمار می آید. الگو کشی این روش مستقیم بر روی پارچه صورت می گیرد و برای سایز بندی از الگوهای از پیش آماده استفاده می شود.

مزایا و معایب متد ایتالیایی

 

متد فرانسوی

ظرافت، دقت و تمرکز از مهم ترین ویژگی های متد فرانسوی به شمار می آید و همین امر سبب شده تا شباهت زیادی به متد گرلاوین داشته باشد. با وجود اینکه برای این روش کلیه اندازه ها با دقت گرفته می شود، اما برای محکم کاری به یک نوبت پرو نیاز خواهید داشت.

مزایا و معایب متد فرانسوی

 

متد ترک

مهم نیست مدل رسمی را می پسندید یا غیر رسمی؛ اگر بر اساس متد های ترک پیش بروید می توانید زیباترین لباس ها را بدوزید. بکارگیری روش ها و راهکار های خاص برای پوشش دهی بخش هایی از بدن که با مشکل عدم تناسب مواجه هستند از مهم ترین مزایای استفاده از این رش به شمار می آید.

مزایا و معایب متد ترک

 

متد ایرانی

بر اساس این روش شما می توانید از جدید ترین متد های خیاطی مناسب یا اندام مردمان ایرانی بهره مند شوید. این متد در سال های اخیر با آپدیت های زیادی همراه بوده که مطابقت خاص و استاندارد با آناتومی رایج در میان خانم ها و آقایان ایرانی دارد. متد ایرانی یکی از متفاوت ترین روش های خیاطی است که برای نمایش دقیق انحنای بدن از مدل های مختلف ساسون استفاده می شود.

 

اهمیت شناخت انواع متد‌های خیاطی

داشتن اطلاعات کافی درباره انواع متدهای خیاطی به افراد تازه وارد کمک می کند تا بتوانند لباس هایی مشابه به ژورنال خیاطی طراحی و تولید کنند. ممکن است بپرسید که یادگیری یک روش نیز می تواند برای ایجاد پاترون کافی باشد؟ البته که بله؛ اما با یادگیری روش های دیگر می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • حداقل خطا
  • افزایش مهارت
  • تسریع در دوزندگی
  • ایجاد تنوع در الگو
  • دقت و کیفیت بالا

 

انتخاب بهترین متد مناسب در خیاطی

بدون شک تمام متدهای معرفی شده امکان دوخت و دوز ساده و سریع را برای خیاط فراهم می کنند. با این حساب در برای داشتن بهترین الگو کشی و دوخت دقیق و تمیز حتما باید به موارد خاصی دقت کنید تا در نهایت سایزینگ استاندارد داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند.

  • با توجه به نیاز
  • با توجه به مهارت
  • با توجه به نوع لباس

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *