چگونه سوزن چرخ خیاطی را عوض کنیم؟

چرخ خیاطی از دیرباز تا به حال از مهم ترین وسایل صنعت مد بوده است. لباس های مختلف با طرح گوناگون همگی به وسیله این دستگاه دوخته و وارد بازار می‌شوند. اما دغدغه ای که ممکن است برای بسیاری پیش بیاید، شکستن سوزن چرخ خیاطی است. حتی اگر خیاط ماهری هم نباشید از ملزومات کار با چرخ خیاطی دانستن چگونگی عوض کردن سوزن است. در این مقاله قصد داریم این امر مهم را به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

 

مراحل تعویض سوزن

 

آموزش گام به گام برای تعویض سوزن در چرخ خیاطی

 

1- خاموش کردن چرخ خیاطی: در اولین گام، چرخ خیاطی خود را خاموش کنید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت روشن بودن آن ممکن است آسیب جدی به شما برسد.

2- تهیه سوزن جدید مناسب با نوع پارچه: باتوجه نوع پارچه و دوختی که میخواهید انجام دهید سوزن مناسب را انتخاب کنید.

3- باز کردن پیچ گیره سوزن: ابتدا پیچ گیره سوزن را در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده و آن را باز کنید.

4- خارج کردن سوزن قدیمی: سوزن قدیمی را از بدنه آن گرفته و به آرامی خارج کنید.

5- قرار دادن سوزن جدید در جای خود: سوزن جدید را جایگزین کنید. سمت صاف سوزن باید به سمت پشت دستگاه باشد.

6- بستن پیچ گیره سوزن: سوزن جدید را با چرخاندن پیچ گیره در جهت عقربه های ساعت، سفت کنید.

7- تنظیمات نهایی: با انجام آخرین تنظیمات از صحت کار خود اطمینان حاصل می‌کنیم:

8- تنظیم ارتفاع سوزن: ارتفاع بسیار مهم است چرا که اگر سوزن بالا باشد، چرخ نمی‌دوزد و اگر هم پایین تر از حد استاندارد باشد، سوزن لب پر می‌شود و باز هم چرخ نمی‌دوزد.

9- تنظیم کشش نخ: چنانچه این امر به خوبی انجام نگیرد، در دوخت شما فاصله خواهد افتاد.

10- تست دوخت: در آخر برای اطمینان از اعمال درست تنظیمات بر روی یک پارچه بدون مصرف، کمی دوخت انجام دهید و بنا بر صلاحدید خود تنظیمات جانبی را اعمال کنید.

 

آشنایی با اجزای سوزن و چرخ خیاطی

برای عوض کردن سوزن چرخ خیاطی بهتر است با اجزای آن آشنا باشید. در صورتی که شناخت کافی از اجزا این قسمت از چرخ خیاطی ندارید می توانید ادامه مطلب را مطلاعه کنید.

 

مهم ترین بخش چرخ خیاطی سوزن چرخ خیاطی است

 

سوزن چرخ خیاطی: مهم ترین بخش چرخ خیاطی، سوزن آن و محبوب ترین برند آن، برند ژاپنی ارگان بوده چرا که استحکام این سوزن ها زبانزد اهل فن است. سوزن های چرخ خیاطی در سایزهای ۸ تا ۱۸ ارائه شده‌اند که متناسب با نوع پارچه هر کدام کاربرد منحصر بفرد خودشان را دارند.

 

محل قرار گرفتن قرقره: قرقره نخ در بالای چرخ خیاطی شما توسط یک میله کوچک پلاستیکی یا فلزی نگه داشته می‌شود. شایان توجه است، اگر می‌خواهید از دوک به جای نخ استفاده کنید، یک لوله خودکار را در محل قرقره قرار دهید و سپس دوک را روی آن جای‌گذاری کنید. با قرار دادن قرقره و سپس گذاشتن دوک بر روی آن نیز می‌توانید از دوک خود استفاده کنید.

 

 

 حرکت ساده و روان پارچه روی چرخ خیاطی با توپک یا توپی چرخ خیاطی

 

توپک یا توپی: این بخش به شما این امکان را می‌دهد تا شما سوزن خود را به صورت دستی جا به جا کنید. شما با فشار دادن پدال می توانید توپی را چرخانده و سوزن را حرکت دهید. چنانچه از آن دسته افرادی هستید که به روغن کاری و تمیزکاری چرخ خود اهمیت نمی‌دهید، منتظر باشید که توپی شما قفل شده و در نتیجه منجر به سفت شدن چرخ خیاطی بشود.

 

قسمت ماسوره پرکن چرخ خیاطی

 

قسمت ماسوره پرکن: یک بخش کوچک کوتاه که هم می‌تواند از جنس پلاستیک باشد و هم فلز، در کنار یک دکمه کوچک تعبیه شده و محل قرارگیری ماسوره و انجام عملیات پر کردن آن توسط قرقره است. اکثر ماسوره ها فلزی هستند و طراحی آنها به گونه‌ای است که از هرز گیری جلوگیری شود.

 

بهترین راه نخ کشی چرخ با قسمت های هدایت کننده نخ

 

قسمت های هدایت کننده نخ: یکی از مشکلات خیاطان نخ کشی چرخ است که اگر خوب انجام نگیرد، فرآیند دوخت با مشکل مواجه می‌شود. بخش هندسی قرار گرفته در بالای چرخ که عمدتا فلزی هستند، به عنوان هدایت کننده، وظیفه هدایت نخ به سوی ماسوره پرکن را دارند.

 

وظیفه نوع کوک، طول دوخت با گردونه تنظیم طول دوخت است

 

گردونه تنظیم طول دوخت: این دکمه وظیفه نوع کوک، طول دوخت و سر قائمی زدن را بر عهده دارد. برای اطلاع از چگونگی کارکرد این قطعه، به دفترچه راهنما سری بزنید.

 

اهرم نگهدارنده نخ یا شیطانک در چرخ خیاطی

 

اهرم نگهدارنده نخ (شیطانک): این اهرم در بخش بالایی جلوی چرخ قرار دارد و کارکرد آن نگه داشتن نخ هنگام عبور از شیطانک است.

 

گردونه تنظیم کشش نخ (رگلاتور): تنظیم کشش نخ به عهده این بخش است. چنانچه هنگام دوخت سوزن کشیده شود یعنی کشش نخ زیاد است و اگر نخ درست روی پارچه قرار نگیرد،یعنی کشش نخ کم است.

 

پیچ نگهدارنده سوزن در چرخ خیاطی

 

پیچ نگهدارنده سوزن: در زیر بازوی چرخ، سمت راست، یک قطعه به مانند پیچی بزرگ قرار دارد که وظیفه آن نگه داشتن سوزن هنگام دوخت است.

 

یکی از اجزای مهم در چرخ خیاطی اهرم پایه دوخت است

 

اهرم پایه دوخت: تنظیم پایه دوخت به وسیله این بخش انجام می‌شود. بالا بردن پایه هنگام قرار دادن پارچه روی صفحه سوزن، از وظایف این دستگاه است.

 

کار پیش بر: یک قطعه فلزی به مانند چرخ دنده های ریز است که ثابت نگه داشتن یا حرکت پارچه را کنترل می‌کند.

 

ماکو و ماسوره: پر کردن ماسوره به دو روش دستی و چرخی قابل اجراست. ماسوره یک قرقره کوچک است که زیر چرخ خیاطی قرار دارد. ماسوره را داخل ماکو قرار می‌دهند و سپس ماکو را زیر صفحه سوزن جای‌گذاری می‌کنند.

 

نکات مهم

 

استفاده از سوزن مناسب با نوع پارچه: شما نمی‌توانید با یک نوع سوزن چرخ خیاطی بر روی تمامی پارچه ها دوخت انجام دهید. ضخامت و تراکم پارچه، فاکتور انتخابی در نوع سوزن چرخ شما هستند. بر این اساس، سوزن ها به سه دسته نازک، متوسط و ضخیم تقسیم بندی می‌شوند. سوزن های شماره ۸ تا ۱۲ در دسته نازک قرار می‌گیرند و پر کاربردترین آن هم سوزن شماره ۱۱ محسوب می‌شود. برای پارچه هایی با ضخامت متوسط از سوزن ۱۴ استفاده می‌شود چرا که نفوذ آن در پارچه به راحتی امکان‌پذیر است. در آخر هم سوزن های شماره ۱۶ و ۱۸ هستند که برای دوخت پارچه های ضخیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

توجه به جهت قرارگیری سوزن: گودی سوزن شما باید سمت راست و شیار سوزن باید سمت چپ قرار بگیرد.

 

عدم خم شدن یا شکستن سوزن: اگر در جای‌گذاری سوزن دقت نکنید، ممکن است باعث خم شدن و بدتر از آن شکستن سوزن شوید. پس با توجه به نکات گفته شده، اقدام به تعویض آن کنید.

 

تعویض سوزن به صورت دوره‌ای: توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از بهترین نتیجه،سوزن خود را بعد از ۸ تا ۱۰ ساعت تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *