پاره شدن نخ چرخ خیاطی ( بررسی علل اصلی و رفع آن ها)

علل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

نخ های خیاطی تنوع بسیار بالایی دارند و هر فردی که با چرخ خیاطی کار می کند می تواند با کوچک‌ترین سهل‌انگاری باعث پارگی نخ در حین کار با چرخ خیاطی شود. پاره شدن نخ چرخ خیاطی یک امر طبیعی است و ممکن است بخاطر کشش نخ و یا گره نخ در کار اتفاق بیفتد، اما در شرایطی که این وضعیت تکرار شود باعث دلسردی و خستگی از خیاطی خواهد شد.

کیفیت نامناسب قرقره‌های نخ

اگر نخ چرخ خیاطی مدت زمان زیادی در زیر نور آفتاب رها شده باشد یا سال ها از تاریخ ساخت آن گذشته باشد، احتمال پاره شدن نخ در حین کار بیشتر است. علاوه بر این، استفاده از نخ‌های قدیمی ژاپنی به جای نخ‌های اصیل و با کیفیت ایرانی ممکن است باعث پاره شدن بشود.

تنظیمات نامناسب چرخ خیاطی

تنظیم نبودن چرخ خیاطی و درجات آن می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث پاره شدن نخ بشود. برای جلوگیری این امر باید درجه های تنظیم نخ را چک کنید. لازم به ذکر است که ضخامت پارچه هم می تواند در مواردی باعث پاره شدن نخ بشود، بهتر است برای دوخت پارچه های ضخیم از چرخ‌های صنعتی استفاده کنید.

سوزن نامناسب

نوع سوزن مورد استفاده در خیاطی از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام خرید سوزن خیاطی باید به این نکته دقت کنید که قسمت صاف سوزن باید به سمت پشت سوزن باشد و قسمت قاشقکی آن در جلوی سوزن قرار گرفته باشد.

کشش نامناسب نخ

کشش نخ باید با توجه به ضخامت پارچه، نخ و نوع دوخت باشد، در غیر این صورت اگر ضخامت نخ کمتر یا بیشتر از حد نیاز باشد، می تواند منجر به کشش و پاره شدن نخ شود.

مشکل در ماسوره

یکی از مواردی که باید هنگام کشیده شدن نخ به آن توجه کنیم، تنظیم نبودن ماسوره است. ممکن است گره نخ در ماسوره باعث ایستادن آن شده باشد و باید هرگونه خطا در چرخش ماسوره را مورد بررسی قرار داد.

مشکل در تیغه و اهرم‌ های چرخ خیاطی

تیغه چرخ‌خیاطی ممکن است از جنس مرغوبی نباشد و لبه‌های آن به خوبی صیقل داده نشده باشد، در این صورت ممکن است موجب گیر کردن نخ به تیغه یا اهرم های چرخ خیاطی شود.

عدم روغن کاری چرخ خیاطی

روغن کاری چرخ خیاطی، به عمر آن می‌افزاید و جزو اساسی ترین کارها برای مراقبت از چرخ خیاطی است. برای این کار بهتر است از روغن های شفاف مخصوص روغن کاری چرخ خیاطی استفاده کنید.

تمیز نکردن چرخ خیاطی

تمیز نکردن به موقع چرخ خیاطی باعث افزایش اصطکاک قطعات شده و ممکن است پرز‌های کوچکی از نخ‌ها در اثر استفاده مداوم در چرخ خیاطی جمع شده و عملکرد چرخدنده ها و اهرم‌های آن را مختل کند.

بیش از حد سفت شدن پیچ ماکو

سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو باعث جمع شدن نخ چرخ خیاطی زیر پارچه شده و به نخ فشار بیشتری آورده و در نتیجه باعث پارگی آن می‌شود.

راه حل های قطعی مشکل پاره شدن نخ چرخ خیاط

  • استفاده از نخ با کیفیت: قبل از خرید قرقره نخ به خوبی ضخامت نخ های آن را از نظر پوسیدگی و آسیب دیدگی بدنه بررسی کنید. برای انتخاب نخ مناسب چرخ خیاطی میتوانید نخ مورد نظر را انتخاب کرده و سپس چند سانت از آن را به دست میگیریم و شروع به کشیدن با شدت پایین و به مدت نیم دقیقه میکنیم اگر طی این زمان نخ پاره نشود، نشان دهنده کیفیت بالا آن است.
  • تنظیم صحیح چرخ خیاطی: اگر شما یک خیاط حرفه ای هستید که هر روز با چرخ خیاطی سروکار دارد، لازم است که برای بهبود چرخ از نظر فنی یک یا دو مرتبه در سال آن را سرویس کنید. همچنین صفحه پیش بر را به درستی جای گذاری کرده و هر چند وقت یکبار آن را بررسی کنید.
  • استفاده از سوزن مناسب: اگر میخواهید بدانید سوزنی که برای چرخ استفاده کرده اید، استاندارد است یا خیر، باید به قسمت پشتی سوزن توجه کنید که صاف باشد و قسمت قاشقکی آن در قسمت جلویی باشد.
  • تنظیم کشش نخ: در چرخ های الکترونیکی قابلیت تنظیم خودکار کشش داخل چرخ وجود دارد، اما در چرخ های مکانیکی حداکثر دوخت 2 یا 3 است، بهتر است کشش نخ را نیز روی 2 و 3 تنظیم کنید، در غیر این صورت نخ ها به سرعت پاره میشوند.
  • بررسی و رفع مشکل ماسوره: ماسوره را برداشته و به خوبی با دقت نخ را به دور آن پیچید. سر نخ را بیرون از ماکو قرار داده و بادقت قرقره را از میله بالایی چرخ رد کنید و نخ را وارد سوزن کنید. باید بدانید که اگر نخ از قسمت جلو وارد شود، حین دوخت تحت فشار قرار میگیرد و به سرعت پاره خواهد شد.
  • روغن کاری چرخ خیاطی: برای روغن کاری چرخ خیاطی از روغن های زرد و سنگین جدا خودداری کنید چرا که ممکن است در چرخ خیاطی شما به حالت ماسیده در آمده و عملکرد چرخ دنده‌ها را مختل کند. برای روغن‌کاری، میتوانید از روغن های شفاف و سبک و بی رنگ برای قسمت هایی که باید روغن کاری شوند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *