نکات ایمنی هنگام خیاطی+ مهم ترین نکات مربوط به اتوکشی

نکات ایمنی خیاطی

فرقی ندارد که به تازگی حرفه خیاطی را آغاز کرده اید یا در آن فردی با تجربه هستید. در هر صورت رعایت نکات ایمنی خیاطی بسیار اهمیت داشته و برای هر شخص در هر سطحی که قرار دارد، بسیار مهم است. اگر دارای کارگاه خیاطی هستید، توجه به نکات ایمنی خیاطی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. توجه به نکات ایمنی هنگام خیاطی تاثیر بسیاری بر عملکرد و اعتماد به نفس شما داشته و در بهبود کیفیت دوخت و نتیجه نهایی نیز موثر است. در صورتی که شما در یک محیط مطمئن و با در نظر گرفتن نکات ایمنی کار کنید، معمولا بهترین عملکرد را از خود نشان خواهید داد.

بررسی سلامت چرخ خیاطی و تنظیم صحیح چرخ خیاطی

یکی از مهم ترین نکات ایمنی خیاطی این است که از سلامت چرخ خیاطی خود مطمئن شوید. اگر چرخ خیاطی سالم نباشد و این موضوع را بررسی نکرده باشید، ممکن است مشکلات جدی برای شما ایجاد شود. بنابراین از سلامت چرخ خیاطی اطمینان حاصل کرده و آن را متناسب با نحوه نشستن خود تنظیم کنید.

مطالعه دفترچه راهنما

همه چرخ خیاطی ها یک دفترچه راهنما دارند که در آن ویژگی های چرخ خیاطی، نکات مهم، نحوه استفاده و هشدارهای ایمنی آورده شده است. بنابراین دفترچه راهنما را در جای مناسبی نگه دارید؛ زیرا هنگام استفاده از چرخ خیاطی ممکن است به استفاده از دفترچه نیاز پیدا کنید.

کار در محیطی امن و با آرامش

اگر کارگاه خیاطی دارید، فراهم کردن آرامش برای کارکنان بسیار اهمیت دارد. در صورتی که محیط کار شما آرام باشد، خیاط های مجموعه می توانند با آرامش و تمرکز خیاطی کنند. دور کردن عوامل حواس پرتی و سر و صدا نیز در حفظ تمرکز و افزایش آرامش خیاط های مجموعه بسیار اهمیت دارد.

عدم نزدیک شدن لباس های گشاد به چرخ خیاطی

هنگام خیاطی نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر شما باید لباس مناسبی بپوشید. بنابراین نپوشیدن لباس های گشاد یا دارای آستین های بلند هنگام کار با چرخ خیاطی، از مهم‌ ترین نکات ایمنی خیاطی است که باید رعایت کنید. با پوشیدن این لباس ها ممکن است هنگام کار با چرخ خیاطی دچار مشکل شوید.

استفاده از انگشتانه

هنگام دوخت پارچه ممکن است سوزن چرخ خیاطی با پوست انگشت شما تماس پیدا کرده و به آن آسیب بزند. بنابراین شما می توانید برای انگشت خود انگشتانه تهیه کنید. علاوه بر انگشتانه، برای جلوگیری از آسیب دست خود می‌توانید از دستکش ضد برش استفاده کنید.

نگهداری قیچی و سوزن در محل امن

اگر از وسایلی نظیر قیچی استفاده می کنید، آن را بسته و درون یک کاور قرار دهید. همچنین هیچگاه وسایلی مانند قیچی و سوزن را لبه میز نگه ندارید؛ زیرا احتمال افتادن آن ها روی پا وجود دارد. بهترین مکان برای قرار دادن قیچی و سوزن مخالف جهت بدن و با فاصله است. در این صورت دست شما به آن ها برخورد نمی کند.

دقت در استفاده از سوزن های ته گرد

اگر سوزن ته گرد یا سنجاق را به پارچه وصل کرده اید، هیچگاه روی آن دوخت انجام ندهید. این کار سبب شکستن سوزن و پرتاب شدن آن به چشم می شود. بنابراین هنگام خیاطی، سوزن های ته گرد را از لباس جدا کرده و آن ها را روی جای سوزن قرار دهید.

خاموش کردن چرخ خیاطی برای تمیز کردن

یکی از مهم ترین نکات ایمنی خیاطی که باید به آن توجه داشته باشید، خاموش بودن چرخ خیاطی برای تمیز کردن آن است. ممکن است هنگام تمیز کردن چرخ خیاطی، این دستگاه روشن شده و سبب آسیب به دست و خراب شدن پارچه های شما شود.

نکات ایمنی اتوکشی

اتوکشی در ظاهر کار بسیار ساده ای به نظر می رسد و بسیاری از افراد تصور می کنند که رعایت نکات ایمنی هنگام انجام این کار، ضرورتی ندارد. در صورتی که اگر هنگام کار با اتو به نکات ایمنی توجه نکنید، آسیب بسیاری به شما وارد خواهد شد. به عنوان مثال هنگام اتوکشی اطمینان از سلامت سیم رابط و تنظیم دما اتو بسیار اهمیت دارد. اگر تجربه ای در اتوکشی لباس و پارچه ندارید، باید با نکات ایمنی این کار آشنا شوید. همچنین انتخاب محلی امن و مناسب برای اتوکشی بسیار اهمیت داشته و از خطرات بسیاری در امان خواهید بود.

بررسی سلامت اتو

اولین نکته پیش از اقدام به اتوکشی، بررسی سلامت اتو است. اگر اتو شما خراب است و عملکرد آن مانند قبل نیست، نباید از آن استفاده کنید. خراب بودن اتو سبب از بین رفتن پارچه لباس شما می شود. همچنین اگر مشکل از اتصالات آن است، احتمال دارد مشکلات خطرناکی برای شما ایجاد شود.

تنظیم دمای اتو متناسب با نوع پارچه

تنظیم دمای اتو متناسب با نوع پارچه بسیار اهمیت داشته و با انجام این کار، لباس های شما از آسیب حفظ می شوند. توجه داشته باشید که معمولا تنظیم درجه اتو برای شروع کار باید کم ترین دما باشد. بنابراین ابتدا اتو کشیدن لباس هایی را انتخاب کنید که به کم ترین دما نیاز دارند.

استفاده از سیم رابط سالم

استفاده از سیم رابط سالم هنگام استفاده از اتو بسیار اهمیت دارد. بنابراین سیم های رابط فرسوده را تعویض کرده و از سیم های رابط که روکش آن ها بافته شده با نخ است، استفاده کنید. اگر سیم اتو مشکل داشته باشد، جریان برق به درستی وارد اتو نخواهد شد و دستگاه خراب می شود.

اتوکشی در مکان امن

اتو یکی از مهم ترین وسایل هر منزلی است که وجود آن بسیار لازم و حیاتی است. یکی از نکاتی که هنگام استفاده از اتو بسیار اهمیت دارد، استفاده از آن در مکانی امن است. اتو به علت حرارت بالا احتمال دارد سبب آسیب به شما و اطرافیانتان شود. بنابراین از آن در مکانی امن که رفت و آمد کم است، استفاده کنید.

عدم اتوکشی لباس روی بدن

از دیگر نکاتی که هنگام اتوکشی باید به آن توجه کنید، عدم اتوکشی لباس روی بدن است. این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است سبب سوختگی بدن شما شود. هنگام اتو کشیدن بخارهایی از اتو به بیرون خارج می شوند که این بخارها دما بالایی داشته و در صورت برخورد با بدن سبب سوختگی های شدید خواهد شد.

عدم رها کردن اتو بدون مراقبت

یکی از نکاتی که پس از اتو کشیدن باید به آن بسیار توجه کنید، این است که اتو را به حال خود رها نکنید و آن را روی میز اتو یا سطحی مناسب بگذارید. پس از کار با اتو، این دستگاه بسیار داغ و خطرناک می شود. در صورتی که فرزند کوچک در خانه داشته باشید، ممکن است کودک شما به دلیل کنجکاوی دست یا بدن خود را به اتو چسبانده و دچار سوختگی‌های شدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *