قیچی عمود بر چیست (بررسی مزایا و کاربرد ها)

قیچی عمود بر خیاطی چیست؟

انواع مختلفی از قیچی‌ها در بازار موجود است که هر کدام برای کار مخصوصی ساخته شده اند. یکی از انواع آن‌ها قیچی عمود بر است که اندازه آن از 5 تا 13 است، این اندازه های قیچی به طول تیغه برش اشاره دارد. هرچه لایه های بیشتری برای برش داشته باشید، قیچی بلندتر خواهد بود. امروزه ابتدایی ترین ابزار برش پارچه در کارخانجات پوشاک قیچی عمود بر است. این قیچی با واحد اینچ نشان داده شده و واحد اینچ در قیچی برای نشان دادن ارتفاع تیغ برش پارچه، یا خط برش است. عمودبر دارای تیغ تیز کن اتوماتیک است و هرگاه نیاز باشد، به صورت خودکار تیغ کند شده را تیز می‌کند. همچنین این قیچی‌ها برای تولیدی و کارگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع قیچی عمود بر خیاطی

قیچی عمودی برای برش پارچه و سایر مواد استفاده می شود و انواع مختلفی از قیچی های عمود بر در اندازه ها و مقاومت های مختلف 5، 8، 10، 12 و 13 اینچی در بازار موجود هستند.

قیچی عمود بر 5 اینچ: این قیچی عمود بر دارای ۵ اینچ طول بوده و قابلیت برش تا 12.5 سانتی‌متر را دارد. این مدل از قیچی وزن سبکی داشته در فروشگاه‌ها و کارگاه‌هایی که نیاز به برش با ارتفاع کمتری دارند استفاده می‌شود.

قیچی عمود بر 8 اینچ: 8 اینچ طول این قیچی بوده و قابلیت برش پارچه تا ارتفاع 20 سانتی‌متر را دارد که به دو نوع 550 وات و 750 وات تقسیم می‌شود. قیچی عمود ۸ اینچ برای برش پارچه‌ های چرم، برزنت و… مناسب است. فنر قیچی ۸ اینچی از استحکام زیادی برخوردار است.

قیچی عمود بر 10 اینچ: عمود بر 10 اینچ امکان برش انواع پارچه‌های معمولی و ضخیم تا ارتفاع 25 سانتی‌متر را به شما می‌دهد و ضخامت برش یکسانی ایجاد میکند. این قیچی به دو نوع 550 وات و 750 وات دسته‌بندی می‌شود و دارای پیچ تنظیم قیچی است.

قیچی عمود بر 12 اینچ: به خاطر ابعاد بزرگ‌ و وزن سنگین‌تر در مقایسه با مدل‌های قبلی برای برشکاران حرفه‌ای مناسب‌تر است. قیچی 12 اینچ قابلیت خط برش تا ارتفاع 30 سانتی‌متر بدون خطای تیغه قیچی را دارد.

قیچی عمود بر 13 اینچ: این نوع قیچی دارای ابعاد بزرگ و وزن سنگین است که انتخاب مناسبی برای خیاط‌های مبتدی نیست. قیچی عمود بر 13 اینچ تا ارتفاع ۳۲.۵ سانتی متر را برش میزند. دارای تیغه‌های بلند و نازکی است که امکان برش دقیق و صاف پارچه را فراهم می‌کند. این مدل ممکن است برای برش کاغذ، کارتن، چرم، پلاستیک و سایر مواد نیز استفاده شوند.

نحوه کارکرد قیچی عمود بر خیاطی

برای برش پارچه و یا مواد مورد نظرتان باید ابتدا قطعات پارچه را روی هم گذاشته و یا به صورت جداگانه برش دهید. اگر قطعات پارچه شما چند لایه باشند و یا جنس خود پارچه‌تان مانند چرم گاو طبیعی ضخیم باشد، باید در قسمت‌های پهن تر و سخت‌تر پارچه و چندین بار با قیچی عمل برش را انجام دهید.

نحوه برش با قیچی عمود بر خیاطی

دکمه روشن و خاموش بر روی قیچی را برای روشن کردن آن فشار داده و پارچه را بر روی یک سطح صاف بگذارید، قیچی را با زاویه‌ حدود 45 درجه روی پارچه قرار داده و همزمان با این کار دکمه برش را فشار دهید. برای دقت بالاتر جلوگیری از خیس شدن قیچی، می‌توان از ابزاری برای قرار دادن پارچه بر روی آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که قیچی برقی برای برش دادن پارچه‌های مخصوص با بافت ضخیم استفاده می‌شود، همچنین در صورتی که خطایی در برش دادن پارچه رخ دهد قیچی برقی را فورا خاموش کنید. حتما در هنگام استفاده از قیچی عمود بر از دستکش کار استفاده کنید تا از برش و آسیب دیدن انگشتان تان جلوگیری کنید.

تنظیم قیچی عمود بر خیاطی

به‌طور معمول تیغه هایی که در قیچی عمود بر به کار برده می شوند یک لبه مستقیم هستند که مدل‌های آن می تواند از درشت تا ظریف متفاوت باشند. تیغه های لبه موج دار نیز معمولا برای کاهش حرارت حین برش استفاده می شود. به همین دلیل از این نوع قیچی ها بیشتر برای کاهش احتمال ذوب و آتش‌گرفتن پارچه استفاده می شود. تنظیم تیغه و قفل قیچی باید برای حفظ ایمنی مورد توجه قرار بگیرد.

مزایا و کاربردهای استفاده از قیچی عمود بر خیاطی

ایمنی قیچی های عمود بر بسیار بالا بوده و به‌طور کلی وزن کم، قدرت زیاد برای برش، لرزش و صدای کم از دیگر ویژگی‌های این قیچی است. همچنین این قیچی‌های صنعتی دارای قسمت ساینده جهت تیز کردن تیغه‌ها هستند. موتور‌های قیچی برش عمود، بسیار قوی بوده و کنترل دمای بسیار خوبی دارند.
برخی از مزایای قیچی عمود بر عبارت اند از :

برش دقیق و آسان: این نوع قیچی‌های صنعتی دارای دقت بسیار زیادی در برش پارچه‌ها با لایه‌های بالا و ضخامت متناسب با نوع تیغه قیچی دارند.

برش بدون لغزش: به دلیل استفاده از نیروی مکانیکی در این قیچی‌ها، کاهش صدا و لرزش موتور آن شما می‌توانید از برش‌هایی صاف و دقیق بهره‌مند شوید.

برش بدون آسیب به پارچه: این قیچی ها با حرکات رفت و برگشت کنترل شده و مکانیکی که دارند از پرتی یا اضافات پارچه جلوگیری میکنند و برشی تمیز و صاف را به شما می‌دهند.

برش با سرعت بالا: برش زدن پارچه‌ در تعداد بسیار بالا با قیچی‌های دستی معمولی کاری طاقت‌فرسا و طولانی خواهد بود، اما قیچی‌های عمود بر این مشکل را با داشتن موتور و با بالابردن سرعت و دقت برش برطرف کرده‌اند.

جلوگیری از خستگی و درد مچ دست: این قیچی ها برخلاف قیچی های دستی و معمولی نیازی به نیروی انسانی نداشته و برای به حرکت درآمدن تیغه ها لازم نیست از انگشتان اشاره و شست خود استفاده کنید که این کار در دراز مدت باعث آسیب به دستان شما می‌شود.

برش پارچه های ضخیم: برای برش پارچه‌های ضخیم فشار بیشتری به دست و انگشتان نا وارد میشود، اما با قیچی های برقی این امر ساده تر بوده و می توان حتی انواع چرم ضخیم را نیز با استفاده از آن‌ها به راحتی برش داد.

برش چندین لایه پارچه: با داشتن نیروی بالای قیچی‌های عمود بر میتوان همزمان چندین لایه پارچه را در کارگاه های صنعتی برش داد و در زمان صرفه‌جویی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *