آموزش روغنکاری ژانومه 670 (به همراه فیلم آموزشی)

 

چرخ خیاطی ژانومه 670 یکی از کاربردی ترین تولیدات این برند است که به واسطه عملکرد بسیار قوی در زمینه دوخت و دوز، گلدوزی و جادکمه زنی یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز بخش های خانگی و محیط های کارگاهی به شمار می آید. بدون شک این میزان از عملکرد، به مرور زمان سبب فرسودگی قطعات داخلی چرخ خیاطی خواهد شد و بی توجهی به آن در نهایت خرابی وسیله را به همراه دارد.

یکی از روش های پیشگیری از بروز این اتفاق، روغنکاری قطعات داخلی آن است که باعث نرم و روان شدن آن ها خواهد شد. شما طی هفته حداقل باید یکبار چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنید تا از خشک شدن قطعات آن جلوگیری شود.

خشک بودن قطعات و برخورد آن ها با هم صدای ناهنجاری را در پی دارد که می تواند بسیار آزار دهنده نیز باشد. این نکته را در نظر بگیرید که تنها بخش های مشخص نیاز به روغن کاری دارند و بخشی دیگر نیز باید حتما خشک باقی بمانند. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی نقاطی از چرخ خیاطی که باید روغنکاری شوند، به بررسی مشکلات روغن کاری بخش های ممنوعه نیز بپردازیم.

 

روغن کاری چرخ خیاطی ژانومه 670

چرخ خیاطی ژانومه 670 یکی از مدل های قدیمی این برند است که معمولا به صورت استوک و دسته دوم به بازار عرضه می شود. با این شرایط کار کردن طولانی مدت آن فرسودگی قطعات و در نهایت آلودگی صوتی بسیاری را به همراه دارد که برای پیشگیری از آن می بایست فرآیند روغنکاری به صورت جدی و مرتب انجام شود. این فرآِند شامل مراحل زیر است:

 

بخش های فوقانی ژانومه 670

یکی از مهم ترین بخش هایی که روغنکاری آن تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد چرخ خیاطی دارد، بخش فوقانی آن است که مجموعه ای از قطعات را شامل می شود. برای دسترسی به این قطعات می بایست ابتدا به کمک پیچ گوشتی دو سو پیچ بالای چرخ خیاطی را باز کنید.

برای روغن کاری بهتر باید ابتدا به کمک یک برس تمام پرز های لابلای قطعات را پاک کنید، این کار باعث می شود روغن به عمق قطعات نفوذ کرده و باعث روان شدن آن ها شود. پس از پاکسازی کامل می توانید کار روغنکاری را آغاز کنید، برای این کار به نقاط فلزی دقت نمایید.

به بیان کلی تر بخش هایی را در نظر بگیرید که قطعات فلزی به هم متصل هستند. قلوگی هایی که در نظر گرفته شده و با هر چرخش توپی، به وضوح می توان حرکت آن را مشاهده نمود. هر بخش که به روغن کاری نیاز دارد، دارای یک سوراخ است که به راحتی روغن را به خود جذب کند.

هر بخش فلزی که به هم متصل هستند حداقل هفته ای یکبار به روغن کاری نیاز دارند. چند قطره روغن کافی است، استفاده از روغن زیاد باعث می شود تا قطرات اضافه روغن بر روی پارچه ریخته و باعث کثیف شدن آن شوند. در دو طرف قلوگی ها دو بوشن وجود دارد که روغن کاری آن ها الزامی است، زیرا از ایجاد سروصدای دیگر قطعات جلوگیری می کند.

 

بخش جلو چرخ خیاطی

قسمت جلویی چرخ که به پیشانی چرخ خیاطی نیز شهرت دارد، دارای قطعاتی است که روغنکاری آن تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد چرخ خیاطی خواهد داشت. برای این کار باید درب جلویی آن را باز کنید و قطعات متحرک را روغن کاری نمایید. این بخش به دلیل قرار گرفتن میل سوزن تحرک بیشتر داشته و باید بیشتر مراقب آن باشید.

برای روغنکاری این قسمت ابتدا به سراغ شیطانک آن رفته که مشخصا آن را برای روغنکاری آماده نموده اند، روغنکاری این بخش به همراه میل سوزن را حداقل هفته ای یک بار انجام دهید تا دوخت نرم و روان داشته باشید.

 

قاب ماکو چرخ خیاطی

کمپلت ماکو یکی از قطعات پرتحرک قطعات چرخ خیاطی است که روغنکاری آن باعث ایجاد دوخت نرم و روان می شود. برای پیشگیری از استهلاک ماکو در طول دوخت های طولانی مدت تنها لازم است که یک قطره روغن را از ورودی کنار کمپلت به داخل سیستم آن بچکانید. تعجب نکنید همان یک قطره کار روان کنندگی کمپلت ماکو را بر عهده میگیرد.

 

قسمت زیرین چرخ خیاطی

بخش تحتانی و زیرین چرخ خیاطی ژانومه 670 از دیگر قسمت هایی مهم برای روغنکاری به شمار می آید. در این بخش نیز اتصال دو فلز به هم نیاز به روغنکاری دارد. تمام قسمت هایی که باید روغنکاری شوند با سوراخ های ریز نشان شده و شما باید این قسمت ها را حداقل هفته ای یکبار روغن کاری کنید.

با توجه به ریز بودن سوراخ ها حتما از سرنگ یا قطره چکان استفاده کنید؛ یا اینکه بر روی پنبه یا نمد را روغن بزنید و آن را در بخش های مشخص شده قرار دهید. برای یافتن محل دقیق روغن کاری، حتما میتوانید توپی را بچرخانید تا قطعات متحرک به خوبی خود را نشان دهند. 

 

قسمت هایی از چرخ خیاطی ژانومه 670 که نباید روغن کاری شود.

روغنکاری ژانومه 670 باید ها و نباید هایی را به همراه دارد که توجه به آن ها باعث می شود تا بتوانید برای سال های طولانی از کیفیت و کارایی بالای این چرخ خیاطی استفاده کنید. علاوه بر مواردی که به عنوان نقاط الزامی برای روغنکاری معرفی شدند، بخش هایی وجود دارند که به هیچ عنوان نباید حتی یک قطره روغنکاری شوند. استفاده از روغن برای این بخش ها، عملکرد ماشین دوخت را تضعیف و گاهی مختل می نماید، این بخش ها شامل موارد زیر هستند:

 

قسمت بالایی لامپ چرخ خیاطی

یکی از بخش هایی که به اشتباه روغن کاری می شود، بخش فوقانی چرخ خیاطی و درست در قسمتی است که لامپ قرار دارد. سعی کنید همیشه این بخش را خشک نگه دارید زیرا لامپ طی استفاده طولانی مدت داغ می شود و در صورتی که روغن روی هر قسمت آن بریزد باعث ایجاد دود خواهد شد. برای پیشگیری از بروز این مشکل می توانید پیش از روغنکاری قسمت پیشانی، لامپ را جدا و پس از روغنکاری مجددا آن را وصل کنید.

 

دینام

دینام از دیگر بخش هایی است که در هنگام روغنکاری ژانومه 670 باید مورد توجه قرار بگیرد. در هنگام خیاطی کردن دینام به عنوان تولید کننده نیرو، گرمای زیادی را تولید می کند و روغنکاری این قسمت منجر به ایجاد دود می شود. به علاوه ورود روغن به منجر به سوختن دینام خواهد شد و به جز تعویض راه دیگری نخواهید داشت.

 

تسمه متصل به دینام

یکی از مهم ترین بخش های ممنوعه در روغنکاری ژانومه 670، بخش تسمه متصل شده به دینام است. این بخش باهدف انتقال نیروی دینام به توپی مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به اتصال محکم و قوی دارد. وجود حتی یک قطره روغن روی تسمه سبب لغزندگی آن خواهد شد به این ترتیب عملکرد توپی و در نهایت چرخ خیاطی با مشکل مواجه می شود.

 

نکات مهم مربوط به روغنکاری

در هنگام روغنکاری ژانومه 670، توجه به برخی نکات باعث بهبود عملکرد چرخ خیاطی خواهد شد، این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت روغن از مهم ترین نکات به شمار می آید، روغن مورد استفاده باید بی رنگ و تمیز باشد. به هیچ عنوان از روغن های زد شده استفاده نکنید زیرا بلا استفاده و فاسد هستند.
  • برای پیشگیری از فاسد شدن روغن، آن را در جای خنک و به دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید.
  • پیش از آغاز کار روغنکاری ژانومه 670 حتما گرد و غبار، آلودگی، پرز و خرده نخ ها را پاک کنید، این کار باعث نفوذ عمقی روغن به قلوگی و سوراخ های تعبیه شده می شود.
  • پس از پایان روغن کاری سعی کنید سرعت دوخت و دوز را افزایش دهید، این کار باعث افزایش سرعت جذب روغن به قطعات خواهد شد.
  • ایده آل ترین روغن های مناسب برای روغن کاری، حاوی پارافین هستند که به نرم و روان شدن قطعات داخلی چرخ خیاطی کمک می کند. به هیچ عنوان از روغن های خوراکی برای اینکار استفاده نکنید زیرا منجر به سفت شدن نقاط اتصال قطعات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *