روغن کاری ژانومه 802 [تمامی قسمت ها] + فیلم آموزشی

چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ به سبب عملکردی که از زمان تولید خود تا به امروز از خود نشان داده، معروف ترین چرخ خیاطی برند ژانومه شناخته می شود. از آنجایی که تمامی چرخ خیاطی ها یک ماشین مکانیکی  به حساب می آیند، برای بهبود عملکرد و جلوگیری از فرسودگی قطعات آن‌ ها، لازم است هر چند وقت یک بار روغن کاری شوند. جالب است بدانید که چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ در مقابل دستگاه های مشابه در بازار کم تر نیاز به روغن کاری دارد و به همین دلیل به آن اصطلاح چرخ خشک کاری اطلاق می شود.  با این حال برای این که این دستگاه عملکرد بهتر و طول عمر مفید بالاتر داشته باشد، هر دو هفته الی یک ماه باید روغن کاری شود. 

با امیرعلی دوخت همراه باشید، چرا که  در ادامه به طور کامل هر قسمتی از چرخ خیاطی ژانومه۸۰۲ که نیاز به روغن کاری دارد و هر قسمتی که نباید روغن کاری شود را به تفکیک مشخص خواهیم کرد. همچنین نحوه صحیح روغن کاری را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

 

روغن کاری چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲

از آنجایی که عدم روغن کاری چرخ خیاطی ژانومه مدل ۸۰۲ باعث نخ پاره کردن، خش خش کردن و تولید آلودگی صوتی، روان نبودن چرخ خیاطی و کاهش طول عمر آن می شود، به همین دلیل لازم است که این فرآیند جدی گرفته شود. بخش هایی که در این دستگاه باید روغنکاری شوند عبارتند از:

 

قسمت فوقانی چرخ خیاطی

به طور کلی روغن کاری چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ از بالا شروع می شود. پس از باز کردن درب بالای چرخ خیاطی  با یک نگاه اجمالی می توان دریافت که چه جاهایی نیاز به روغن کاری دارد. می توان گفت هر جایی که حرکت می کند و آهن یک قطعه با قطعه دیگر درگیر است باید روغن کاری شود. توجه نمایید که تنها چند قطره روغن جهت روغن کاری این قسمت کافی می باشد با این حال اگر از چرخ خیاطی زیاد استفاده می کنید، می توانید از روغن بیشتری استفاده نمایید.

 

قسمت جلو( پیشانی) چرخ خیاطی

جهت روغن کاری قسمت پیشانی چرخ خیاطی، درب آن را باز کرده و توپی را بچرخانید تا به این طریق بتوانید قسمت های متحرک چرخ خیاطی در این قسمت را ببینید. توجه نمایید، در این قسمت نیز تمامی قطعات متحرک باید روغنکاری شوند.

 

قاب ماکوی چرخ خیاطی

به طور کلی ماکوی چرخ خیاطی از نظر  عملکرد قلب تپنده چرخ خیاطی شناخته می شود و استهلاک زیادی دارد.  به هنگام روغن کاری این قسمت، کافی است تنها یک قطره روغن را در سوراخی که روی چرخ خیاطی وجود دارد و به ماکو منتهی می شود، بریزید چرا که روغن کاری بیش از حد ماکوی چرخ خیاطی  نیز باعث به وجود آمدن مشکلات عملکردی چرخ خیاطی خواهد شد. همچنین دور تا دور قطعه متحرک ماکو روغن کاری شود. روغن کاری این قسمت سبب می شود تا دوخت روان تری داشته باشید و سرعت شما به هنگام دوخت و دوز بالاتر رود. به طور کلی می توان گفت روغن کاری ماکوی چرخ خیاطی بستگی به میزان کار شما با چرخ خیاطی دارد ولی با این حال به نسبت سایر قسمت های چرخ خیاطی باید کمتر روغن کاری شود. 

 

قسمت زیرین چرخ خیاطی

آخرین قسمتی که باید جهت روغنکاری بررسی شود، قسمت زیرین چرخ خیاطی است. این قسمت پلمپ بوده و لازم است پیچ آن را قبل از روغنکاری باز کنید و سپس درپوشی که این قسمت را می پوشاند را جدا نمایید. پس از جدا کردن پوشش این قسمت، تمام قطعاتی که در زیر چرخ خیاطی وجود دارند، قابل مشاهده است. برای روغن کاری این قسمت از چرخ خیاطی، ابتدا  چند قطره روغن به قسمت های دارای نمد و سپس چند قطره دیگر روغن به قطعاتی که از جنس فلز هستند، بزنید. 

 

قسمت هایی از چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ که نباید روغن کاری شود.

 

تسمه متصل به ماکو

وظیفه تسمه متصل به ماکو، دریافت قدرک محرکه از دینام چرخ خیاطی  و  انتقال این نیرو به قسمت تحتانی و ماکو است. اصطکاک این سیستم سبب درگیری درست میله و تسمه شده و در نهایت سبب می شود تا نیرو به درستی از سمت  دینام دریافت شود. از آنجایی که یکی از اهداف  روغن کاری  چرخ خیاطی از بین بردن اصطکاک و فرسایش بین قطعات است،  روغن کاری این قسمت، روند انتقال قدرت از دینام به ماکو را دچار مشکل می کند. به همین دلیل این قسمت از چرخ خیاطی نباید روغنکاری شود.

 

قسمت بالایی لامپ چرخ خیاطی

 روغنکاری بیش از حد قسمت بالایی لامپ چرخ خیاطی سبب ریختن روغن روی لامپ می شود. تولید گرما از سمت لامپ سبب سوختن روغن و دود کردن آن و در نهایت سوختن لامپ خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است قبل از روغنکاری قسمت پیشانی چرخ خیاطی، لامپ را جدا کرده و تمیز نمایید و پس از اتمام فرآیند روغنکاری، آن را در جای خود قرار دهید.

 

دینام

دینام در چرخ خیاطی وظیفه تولید نیرو را دارد و برخلاف تصور عموم روغنکاری دینام، عمر مفید آن را کاهش خواهد داد. در واقع روغن کاری دینام سبب می شود تا دینام بسوزد و در نهایت لازم باشد که آن را تعویض نمایید.

 

تسمه متصل به دینام

تسمه متصل به دینام در واقع یک واسطه جهت انتقال قدرت تولید شده توسط دینام به سایر قطعات چرخ خیاطی می باشد. اگر این قسمت از چرخ خیاطی روغن کاری شود، از آنجایی که به دینام متصل است، ممکن است سبب ورود روغن به دینام شود و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

نکات مهم مربوط به روغنکاری

 

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، رنگ روغن است. اگر روغن چرخ خیاطی شفاف نبود و یا به اصطلاح زرد بود، فاسد بوده و غیر قابل استفاده می باشد.

 

  • روغن چرخ خیاطی را باید در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.

 

  • قبل از روغن کاری چرخ خیاطی را تمیز نمایید. چرا که وقتی روی چرخ خیاطی پر از پرز و خاک باشد، این پرز ها به هنگام روغنکاری، شسته شده و قسمت های داخلی دستگاه نفوذ می کند.

 

  • بعد از روغن کاری، چند دقیقه با سرعت زیاد با چرخ خیاطی کار کنید تا روغن جذب شود و به تمامی قطعات نفوذ پیدا کند

 

  •  برای روغن کاری چرخ خیاطی باید روغن های پارافین دار خریداری نمایید، چرا که این روغن ها مخصوص چرخ خیاطی است. همچنین توجه نمایید که استفاده از روغن های خوراکی جهت روغنکاری قطعات چرخ خیاطی به صورت عکس عمل کرده و سبب سفت شدن قطعات می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *