رشته طراحی لباس ( هر آنچه که باید بدانید)

معرفی رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس رشته ای است که در آن طراح به خلق اثری هنری می پردازد که شامل پوشاک و انواع اکسسوری است. طراح لباس باید با تاریخ هنر و لباس جهان آشنا باشد تا بتواند متناسب با منطقه ای که دارد طراحی انجام می دهد، نظر افراد جامعه را جلب کند و بداند که هر المانی که در لباس یا اکسسوری که طراحی کرده است متعلق به چه دوره ای از تاریخ است و استفاده ز آن در زمان کنونی چه بازخوردی خواهد داشت.
در رشته طراحی لباس درس های بسیار زیادی که شامل مبانی هنرهای تجسمی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی، تاریخ پارچه و نساجی، تاریخ پوشاک ایران، سایزبندی، الگوسازی، دوخت لباس و بسیاری دروس دیگر است باید گذرانده شود. به این شیوه فرد به یک طراح آگاه تبدیل می‌شود که با کار کردن روی ترند روز و آگاهی به مد و فشن می تواند مهارت خود را افزایش داده و کار را به خوبی یاد بگیرد.

 

مهارت های لازم برای یک طراح لباس

یک طراح لباس باید جامعه شناس خوبی باشد و به روانشناسی رنگ ها به خوبی آشنا باشد. او باید مهارت های لازم در پارچه شناسی را به خوبی بداند تا بتواند متناسب با جنس پارچه لباسی درخور طراحی کند که به لحاظ زیبایی شناسی نیز تایید شود.

 

خلاقیت

داشتن خلاقیت اساس کار طراحی است. طراحی که توانایی خلق طرحی جدید را نداشته باشد نمی تواند به اندازه کافی موفق باشد. فرد خلاق درست و ظریف می بیند و از هر چیز ایده می گیرد.

 

مهارت های نقاشی و طراحی

یک طراح باید بتواند آنچه در ذهنش می گذرد را به تصویر بکشد تا طرحی ماندگار به جای بگذارد. به همین جهت، تقویت مهارت نقاشی و طراحی کردن برای یک طراح اهمیت زیادی دارد. اگر همچین مهارتی را ندارید،ن گران نباشید با کمی تمرین و طی کردن کلاس های دانشگاه به این مهارت دست پیدا خواهید کرد.

 

مهارت های فنی

طراح لباس باید مهارت فنی داشته باشد تا بتواند برای تاسیس یک تولیدی یا برند کمترین استفاده از نیروی کار را داشته باشد. چرا که در ابتدای کار ممکن است تا زمانی که مشتری جذب کنید درآمدی نداشته باشید. به این شیوه می توانید کارهای اولیه را خودتان انجام دهید و در خرج و مخارج صرفه جویی کنید. به علاوه یک طراح باید توانایی بالایی در رسم فنی داشته باشد تا بتواند جزئیات لباس را متناسب با اندام مدل خلق کند.

 

دانش مد و فشن

طراح لباس باید اشراف کامل به مد و فشن داشته باشد تا بتواند با توجه به ترند روز حرکت کرده و طراحی های مدرنی داشته باشد. سعی کند در فستیوال های مختلف و انواع جشنواره ها شرکت کند و طراحان مطرح دنیا را در شبکه های اجتماعی دنبال کند و دائما در حال یادگیری باشد.

 

مهارت های ارتباطی

طراحی که مهارت ارتباطی نداشته باشد نمی تواند هنرش را به نمایش عموم بگذارد و گویی برای دل خود طراحی می کند. یک طراح با ایجاد ارتباط موثر می تواند مشتری های خود را پیدا کرده و به بازار جهانی و شرکت های مطرح راه پیدا کند. در صورتی که بخواهد کارآفرین نیز شود بیشتر به مهارت های ارتباطی احتیاج دارد.

 

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی مهارتی است که به یک طراح اجازه می دهد تا بتواند در کنار جنبه هنری، موقعیتی که در آن قرار دارد را با توجه به حقایق نیز درک کند و بهترین راه حل ممکن را در مواقع ضرور پیدا کند.

 

بازار کار رشته طراحی لباس و درآمد طراحان لباس

رشته طراحی لباس و اکسسوری رشته ای است که امروزه در ایران نیز همچون سایر کشورها بسیار پرطرفدار شده است و هر کجا که تولید لباس در طرح های مختلف وجود داشته باشد، بازار کاری برای طراحان لباس وجود دارد.

 

عوامل موثر بر درآمد طراحان لباس

یکی از عوامل موثر بر درآمد طراحان لباس میزان خلاقیت، داشتن ایده های جدید و شناخت بازار است. با اشراف به نیاز بازار می توانید طرحی را خلق کنید که محبوبیت زیادی پیدا کرده و متناسب با آن فروش بالایی داشته باشید.

 

میانگین درآمد طراحان لباس

میانگین درآمد طراحان لباس در صورتی که تولید خود را راه اندازی کنند چیزی بیش از 300 میلیون در ماه است.

 

فرصت های شغلی با درآمد بالا

از فرصت های شغلی با درآمد بالا می توان به کارآفرینی و تاسیس برند خود اشاره کرد که باعث می شود بتوانید طرح های خود را تبدیل به لباس کرده و در تیراژ مورد نظر به فروش برسانید. فرصت شغلی دیگر تدریس، طراحی برای سینماگران و کار در شرکت های نامی در جهان همچون گوچی، زارا و … است.

 

نکاتی برای موفقیت در رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس یکی از رشته های تلفیقی با هنر است که خلاقیت و نوآوری در آن حرف اول را می زند. برای موفقیت بیشتر در این رشته در کنار خلق بودن باید بتوانید کسب تجربه کنید. با کارآموزی در در بخش های مختلف هم می توانید در ایجاد رزومه قوی نیز کوشا باشید و هم تجربه کسب کنید تا با پستی و بلندی های مسیر آشنا شوید.
سعی کنید برای موفقیت بهتر استفاده از شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید و طراحی های اولیه خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و کم کم به فکر برندسازی شخصی باشید تا در بین مردم شناخته شوید. به این شیوه، هنگام یکه وارد بازار کار شدید، می‌توانید با موفقیت و اعتماد به نفس به پیش بروید و اگر وارد عرصه دوخت و خیاطی طرح هایتان نیز شدید، بتوانید مشتری هایتان را از قبل با خود همراه کرده باشید. در عین حال با برند سازی می توانید در شرکت های موفق مشغول به کار شوید یا برند شخصی خود را افتتاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *