تفاوت چرخ خیاطی صنعتی با خانگی [ بررسی ۷ تفاوت ]

دنیای دوخت و دنیایی بسیار جالب و سوال برانگیز است. افرادی زیادی قصد خرید چرخ خیاطی را دارند اما نمی دانند که چه نوع چرخ خیاطی می تواند نیازشان را برطرف سازد. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا بطور اجمالی چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی را با یکدیگر مقایسه کنیم و انتخاب بین چرخ خیاطی ها برای خریداران آسان تر از قبل سازیم.

کاربرد

چرخ خیاطی های صنعتی تک کاربره هستند و تنها برای یک ویژگی خاص طراحی و تولید می شوند و همانطور که از نام آنها پیدا است تخصصی مناسب کارگاه ها و شرکت های تولیدکننده پوشاک هستند. تنوع این چرخ خیاطی به علت کاربردهای متفاوت نسبت به دیگر است که آنها را نسبت به هم متمایز می کند.

چرخ خیاطی های خانگی، نوعی چرخ خیاطی هستند که بطور کل می تواند نیازهای افراد را بدون خارج شدن از خانه برطرف سازند. این چرخ خیاطی تنها برای دوخت ساده و یا گلدوزی استفاده می شوند و نسبت به چرخ خیاطی های صنعتی ضعیف تر هستند.

 

قدرت و سرعت

 

شخصی در حال نشان دادن انواع مدل دوخت در قسمت کامپیوتری چرخ خیاطی و سرعت دوخت آن

 

همانطور که از اسم این نوع چرخ خیاطی های مشخص است، نام چرخ خیاطی صنعتی با صنعت پوشاک گره خورده است. این چرخ خیاطی ها قدرت بسیاری بالایی دارند و مناسب کارگاه های تولیدی و شرکت های تولید پوشاکی هستند که تیراژ بالایی را تولید می کنند. موتور به کار رفته در چرخ خیاطی های صنعتی موتورهای با دوامی هستند که برای فشار بالایی کاری طراحی می شوند. قدرت و توان این موتورها به حدی است که نوع پارچه تفاوت آنچنانی در عملکرد آنها ایجاد نمی کند و به راحتی می توانند انواع پارچه های ظریف و ضخیم را بدوزند. این موتورها به حدی قدرتمند هستند که امکان جایگذاری آنها در داخل بدنه وجود ندارد.

چرخ خیاطی خانگی به طور معمول قدرت پایین تری نسبت به چرخ خیاطی های صنعتی دارند و برای استفاده مداوم تولید نمی شوند. سرعت موتور این چرخ خیاطی ها با توجه به نیازهای خانگی است که تنها می تواند نیاز افراد خانه را برطرف سازد. از طرفی دیگر چرخ خیاطی های خانگی تنها می توانند پارچه های ظریف را بدوزند و احتمال آسیب در آنها در هنگام دوخت و دوز پارچه های ضخیم وجود خواهد داشت.

 

نوع و تنوع دوخت

 

شخصی در حال دوخت و نشان دادن ثابلیت کامپیوتری چرخ خیاطی

 

تنوع دوخت در چرخ خیاطی های صنعتی تمرکز بر روی نوعی خاص از دوخت است. یعنی برای مثال چرخ خیاطی های راسته دوز، تنها برای دوخت راسته استفاده می شوند و کیفیت دوخت آنها در مدل راسته بسیار با کیفیت و زیبا است. این کاربرد در تنوع دوخت باعث شده است تا مدل های بسیاری از چرخ خیاطی های صنعتی وجود داشته باشد که تنها برای مصارف حرفه ای و خاص طراحی و تولید گردیده اند.

چرخ خیاطی های خانگی باید بتوانند نیاز افراد خانواده به دوخت و دوز را رفع کنند. به همین علت آپشن های ترکیبی زیادی برای آنها در نظر گرفته می شود. برای مثال چرخ خیاطی های خانگی می توانند در تهیه یک لباس هم راسته دوز باشند و طرح و گلدوزی های مناسب لباس را بر روی پارچه ایجاد کنند. برای همین در ساخت این نوع چرخ خیاطی ها کیفیت و سرعت زیاد مورد توجه سازندگان نیست بلکه داشتن آپشن های زیاد در دوخت حکم پیروزی برای چرخ خیاطی های خانگی در برابر چرخ خیاطی های صنعتی است.

 

قیمت

اگر از نام برندها چشم پوشی کنیم، باید بگوییم که به علت اینکه چرخ خیاطی صنعتی روزانه و بطور مداوم استفاده می شوند باید قطعاتی در آنها استفاده شود که با دوام باشند و تحت فشار آسیب نبینند. به راحتی از این موضوع می توان فهمید که قیمت چرخ خیاطی های صنعتی بسیار بالاتر از چرخ خیاطی های خانگی است. از طرفی دیگر چرخ خیاطی های صنعتی تک کاربر هستند و قدرت بسیار زیادی در یک کار دارند و بطور معمول قیمت محصولاتی که تنها بر روی کار خاصی تمرکز دارند بسیار بالاتر از محصولات عادی است.

در ساخت چرخ خیاطی های خانگی از قطعاتی استفاده می شود که هزینه زیادی را بر روی دوش خریدار نگذارد، به این علت که این چرخ خیاطی ها بطور مداوم کار نمی کنند و افراد زمانی به سراغ آن می روند که تنها به خواهند نیاز روزمره خود را رفع کنند. از طرفی دیگر این چرخ خیاطی ها باید به نحوی قیمت گذاری شوند که برای همگان قابل دسترسی باشند.

 

ابعاد و وزن

در ساخت بدنه چرخ خیاطی های صنعتی از فلزاتی چون چدن استفاده می گردد. موتور و بدنه تمام فلزی دوام زیادی برای این چرخ خیاطی ها به همراه خواهد داشت ولی از طرفی دیگر این نوع استفاده از متریال ساخت موجب می شود تا چرخ خیاطی های صنعتی وزن بسیار بالایی داشته باشند. در مورد ابعاد چرخ خیاطی های صنعتی نیز باید گفت که این چرخ خیاطی ها فضایی زیادی را اشغال می کنند و جابجایی آنها به دلیل داشتن وزنی بسیار زیاد کاری بسیار سخت تلقی می شود که به تنهایی قابل انجام نخواهد بود.

به طور معمول در ساخت بدنه چرخ خیاطی های خانگی از جنس فایبرگلاس یا آلومینیوم استفاده می شود و تنها موتور دستگاه جنسی چدنی دارد. این امر موجب می شود تا چرخ خیاطی های خانگی وزن بسیار کمی داشته باشند و به راحتی بتوان آنها را جابجا کرد. از طرفی دیگر یکی از مهم ترین فاکتورها طراحی این چرخ خیاطی این است که فضایی زیادی از خانه را اشغال نکنند و در کنار کاربردی بودن ظاهری زیبا داشته داشته باشند.

 

سهولت استفاده

 

شخصی در حال دوخت ساده و راحت یا چرخ خیاطی

 

استفاده از چرخ خیاطی های صنعتی نیازمند تجربه زیادی است و ابدا مناسب افرادی نیست که به تازگی با چرخ خیاطی آَشنا شده اند. چرا که این دستگاه قدرت و سرعت بسیار بالایی در دوخت دارند که می تواند در حین کار به افراد مبتدی آسیب برساند. این دستگاه ها نگهداری و سرویس کردن به مراتب سخت تری نسبت به چرخ خیاطی های خانگی دارند.

چرخ خیاطی های خانگی طوری طراحی می شوند تا همگان با سهولت تمام بتوانند از آنها استفاده کنند. این چرخ خیاطی ها مناسب افرادی هستند که گهگداری نیاز به دوخت و دوز دارند و به همین علت پیچیدگی خاصی در ساخت آنها اعمال نمی شود تا کاربر با مشکل خاصی روبرو نشوند. ساده بودن سیستم چرخ خیاطی خانگی این ویژگی را برای تمامی افراد مهیا کرده است تا تمامی افراد بتوانند به راحت چرخ خیاطی خود را سرویس دوره ای کنند.

 

قابلیت‌ها

 

چرخ خیاطی با تجهیزات کامپیوتری و تبلت

 

به علت تک کاربره بودن چرخ خیاطی های صنعتی قابلیت خاصی برای آنها در نظر گرفته نمی شود و تنها کاری را انجام می دهند که برای آنها در نظر گرفته شده اند. این چرخ خیاطی ها تنها باید نوعی خاص از دوخت را اجرا کنند و نیازی به داشتن ویژگی های مختلف ندارند.

طراحان چرخ خیاطی آپشن های زیادی را برای چرخ خیاطی های خانگی در نظر می گیرند تا استفاده از آنها را برای افراد آسان کنند. برخی از این قابلیت ها سیستم نخ خودکار یا ماسوره خودکار است که استفاده از این ویژگی دغدغه کاربر را بسیار کاهش می دهد. در خرید این چرخ خیاطی ها داشتن قابلیت ها زیاد یکی ار فاکتور های مهم تلقی می شود. چرخ‌های خیاطی خانگی دارای قابلیت‌های زیادی مثل جادکمه دوزی (مادگی)، دکمه دوزی، زیپ دوزی، پس دوزی؛ سردوزی، تکه دوزی و…. هستند اما تمامی اینها در کار هم هرگز در چرخ خیاطی های صنعتی وجود نخواهد داشت.

 

چرخ خیاطی صنعتی بهتره یا خانگی

 

چرخ خیاطی نیمه صنعتی بر روی میز با تعدادی پارچه

 

بطور کلی باید گفت در هنگام خرید چرخ خیاطی ها باید به نیاز تان توجه کنید. اگر شما مالک یک شرکت یا کارگاه تولیدی پوشاک هستید باید چرخ خیاطی های صنعتی را برای کارگاه هایتان تهیه کنید. اما اگر یک کاربر ساده هستید که گاهی دوست دارید به سمت چرخ خیاطی بروید، انتخاب تان به طور معقول باید چرخ خیاطی های خانگی باشد.
در خرید چرخ خیاطی ها قیمت فاکتور مهمی محسوب می شود اگر بودجه محدودی دارید 100درصد چرخ خیاطی خانگی گزینه مناسب تری برای شروع کار است. چرا که اگر قیمت هم کنار بگذاریم افرادی که تجربه کار با چرخ خیاطی را ندارند هرگز نباید به سمت چرخ خیاطی های صنعتی بروند. در نهایت باید گفت که انتخاب بین چرخ خیاطی صنعتی و خانگی تنها باید با توجه به نیاز و مهارت اشخاص در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *