تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی (مقایسه جنس، کارایی و قیمت)

تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی ها

ماسوره یکی از قطعات کوچک و البته کاربردی در چرخ خیاطی ها محسوب می شود. در قدیم جنس ماسوره ها فلزی بود و احتمالا خاطرات شما از چرخ خیاطی مادرتان نیز با همین ماسوره های فلزی در ذهنتان تداعی می شود، اما امروزه ماسوره هایی از جنس پلاستیک هم در بازار وجود دارد که می تواند همان کارِ ماسوره فلزی را انجام دهد.

تفاوت های بارز ماسوره فلزی و پلاستیکی

انواع ماسوره فلزی و پلاستیکی هر دو یک کار را انجام می دهند و آن تامین نخ دوم است که از زیر چرخ به بالا می آید. این کار باعث می شود شما بتوانید بر روی پارچه کوک بزنید. در واقع ماسوره یک قرقره کوچک است که در پایه چرخ و در درون ماکو قرار می گیرد. با این وجود ماسوره ها از جنس های مختلفی تشکیل شده اند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

جنس و نوع ماسوره

ماسوره پلاستیکی و فلزی نوعی از ماسوره ها محسوب می شوند که به علت جنس مختلفی که دارند میزان استحکام آن ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال: ماسوره پلاستیکی زنگ نمی زند و در برخورد با مواد مختلف دچار خوردگی نمی شود، این نوع از ماسوره ها دچار کج شدگی نمی شوند، اما ممکن است بر اثر فشار زیاد بشکنند. در مقابل، ماسوره های فلزی مقاوم تر هستند و بر اثر فشار دچار شکستگی نمی شوند، اما ممکن است گاهی کج شوند که تمیزی دوخت شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی مواقع هم ممکن است این نوع از ماسوره به خاطر جنس فلزی اش دچار زنگ زدگی شود.

وزن و اندازه مد نظر

وزن ماسوره های فلزی نسبت به پلاستیکی سنگین تر است. ماسوره پلاستیکی به دلیل جنسی که دارد، وزن کمتری دارد. در این میان افرادی که قصد گلدوزی با چرخ را دارند نیز از این نوع ماسوره استفاده می کنند. البته سیستم ماسوره گذاری چرخ نیز در انتخاب نوع پلاستیکی و فلزی تاثیر گذار است!
ماسوره ها اندازه های مختلفی دارند. برخی از آن ها توسط حروف انگلیسی مانند: M و L و برخی دیگر به کمک اعداد سایز بندی شده اند، شاید تعجب کنید که به شما بگوییم بیش از 60 مدل و اندازه ماسوره در بازار وجود دارد! اما در کل رایج ترین آن ها به قرار زیر است:

  • ماسوره چرخ خیاطی استایل L
  • ماسوره چرخ خیاطی استایل M
  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس 15J
  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس 66
  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس 15 (استایل A)

محکم بودن در حین دوخت

ماسوره باید بتواند به میزانی استحکام داشته باشد یا به عبارتی محکم باشد که، نخ به راحتی در قلاب ماکو قرار بگیرد و دوخت یکنواخت و مناسبی را بر روی پارچه ایجاد کند در صورت محکم نبودن ماسوره معمولا دوخت شل یا بیش از حد سفت خواهد شد و یا بر اثر فشاری که بر روی ماسوره می باشد ممکن است ماسوره بشکند و یا کج شود.

اصطکاک و دوخت مناسب

هنگامی که ماسوره داخل ماکو قرار می گیرد، باید اصطکاک مناسبی را ایجاد کند. با کمک پیچی که در ماکو قرار گرفته است، میزان اصطکاک یا به اصطلاح کشش نخ را می توان تنظیم کرد. هنگامی که ماسوره را در ماکو قرار می دهید، مقداری از نخ را که از ماکو خارج شده بگیرید و ماکو را در هوا معلق نگه دارید. اگر نخ کم کم از ماکو خارج شد، نشان دهنده این است که اصطکاک مناسبی ایجاد شده است.

قیمت مناسب

قیمت ماسوره پلاستیکی چندان تفاوتی با نوع فلزی آن ندارد. آن چه که بسیار مهم است این است که، حتما با توجه به کاری که می خواهید انجام دهید و نحوه قرار گرفتن ماسوره در چرخ و جنس ماکو اقدام به خرید ماسوره نمایید. برخی افراد گمان می کنند ماسوره های پلاستیکی قیمت کمتری دارند و در هزینه ها صرفه جویی می شود؛ در حالی که باید توجه کرد که این نوع ماسوره ها نمی توانند در ماکو فلزی دوام بیاورند و انحراف پیدا کرده و فرسوده می شوند. بنابراین نباید به تفاوت قیمت جزئی که وجود دارد توجه کرد و بهتر است مواردی که ذکر شد را در خرید ماسوره لحاظ کنید.

کارایی و کاربرد های ماسوره های پلاستیکی و فلزی

هر ماسوره برای کاری مخصوص ساخته شده است. به طور کلی در گلدوزی ها از ماسوره های پلاستیکی استفاده می شود، زیرا نخ های گلدوزی بسیار ظریف هستند و این نوع از ماسوره ها می توانند برای دوخت گلدوزی ها بسیار مناسب باشند. در چرخ های صنعتی تر یا راسته دوز ها از ماسوره های فلزی و بزرگ تری استفاده می شود، زیرا معمولا نخ های ضخیم تری در این چرخ ها استفاده می شود.

 

ماسوره پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟

اگر تنها مقاومت بدنه ماسوره برای شما مهم باشد، باید بدانید که ماسوره های فلزی از لحاظ مقاومت بهتر می باشند، اما همان طور که می دانید نوع دوختی که می خواهید انجام دهید، نوع ماکو و حتی مدل چرخی که استفاده می کنید در انتخاب ماسوره مهم است و نمی توان به طور قطع گفت کدام نوع ماسوره نسبت به دیگری برتری دارد؛ بلکه آن چه مهم است این است که با در نظر گرفتن تمام مواردی که ذکر شد، در نهایت اقدام به خرید ماسوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *