انواع چرخ خیاطی از نظر تکنولوژی + معرفی برترین آن ها

در نسل اول چرخ‌ خیاطی صنعتی، از سیستم کلاچ موتور استفاده می‌شد که عملکرد آنها کاملاً مکانیکی بود. در این چرخ‌ها دینام زیر میز قرار می‌گرفت و از طریق تسمه به موتور اصلی متصل بود که البته منجر به سر و صدای زیادی هنگام استفاده از این چرخ‌های خیاطی می‌شد. این موضوع دلیلی بر استفاده نکردن این چرخ خیاطی در خانه‌ها بود، به طوری که تنها در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه چرخ‌های خیاطی صنعتی پیشرفته‌تری معرفی شدند که از سیستم دینام سرخود یا سروموتور استفاده می‌کنند و دارای حرکت روان و بدون لرزش هستند. چرخ‌های خیاطی پیشرفته به تفکیک تکنولوژی، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  •  ساده
  •  نیمه کامپیوتری
  •  کامپیوتری
  •  تمام کامپیوتری

 

معرفی تکنولوژی‌های برتر

گذر زمان کار با ماشین‌های دوخت را بسیار دگرگون کرد، به طوری که اولین تولیدات در صنعت چرخ خیاطی قابلیت دوخت و دوز ساده را داشتند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های جدید، این ابزار به مدل‌ها و قابلیت‌های متنوعی تبدیل شدند. امروزه، انواع مختلفی از چرخ‌های خیاطی را داریم که قابلیت‌های متنوعی مانند دوخت با طرح‌های مختلف از جمله پس دوزی، تودوزی و … را دارا هستند. در ادامه انواع چرخ خیاطی بر اساس تکنولوژی را به شما معرفی خواهیم کرد:

چرخ خیاطی دستی (مسافرتی)

این دستگاه کاملاً شبیه به چرخ‌های خیاطی دیگر عمل می‌کند، اما در روش استفاده از آن تفاوتی وجود دارد. به طور ساده، برای استفاده از این چرخ خیاطی شما باید از قدرت دست خود برای دوخت و دوز استفاده کنید. این نوع چرخ خیاطی دارای یک اهرم عمودی است که بر روی توپک یا توپی قرار دارد که برای دوخت و دوز، باید اهرم را بچرخانید. بدون شک، استفاده از این نوع ماشین‌های دوخت تا حدی خسته ‌کننده است و نیاز به زمان زیادی دارد.

ساده (مکانیکی)

چرخ‌ خیاطی ساده از قطعات مکانیکی تشکیل شده‌ که فرآیند دوخت و دوز با استفاده از این قطعات مکانیکی انجام می‌شود. تاریخچه ساخت این چرخ‌ خیاطی‌ها به زمان قبل از تولید و ساخت چرخ‌ خیاطی‌های کامپیوتری و الکترونیکی برمی‌گردد. احتمالا افرادی که عموماً با چرخ‌ خیاطی مکانیکی کار می‌کنند، به طور مکرر از صدای بلند دستگاه در هنگام کار شکایت می‌کنند که ممکن است تجربه‌ای ناخوشایند برای کاربران به همراه داشته باشد.

نیمه کامپیوتری

چرخ خیاطی صنعتی نیمه کامپیوتری دارای ویژگی‌هایی است که مصرف انرژی بهینه، کاهش لرزش و صدا و قدرت بالا در دوخت را برای کاربران فراهم می‌کند. هر یک از این مزایا به نوعی در راحتی کار و حفظ آرامش اپراتور کمک می‌کنند. این نوع چرخ‌ خیاطی‌ها قابلیت‌هایی مانند انتخاب نوع نخ، تنظیم سرعت دوخت و تنظیم موقعیت سوزن را نیز دارند. این ویژگی‌ها علاوه بر صرفه ‌جویی در زمان، باعث کاهش 40 درصدی در مصرف نخ می‌شوند. به همین دلیل است که اکثر خیاطان تمایل دارند با چرخ‌ خیاطی نیمه کامپیوتری و کامپیوتری کار کنند.

تمام کامپیوتری

چرخ خیاطی صنعتی کامپیوتری، یا به عبارتی دستگاه خیاطی صنعتی دیجیتال، نمونه پیشرفته‌ای از ماشین‌های صنعتی است که برای دوخت انواع پارچه‌ها و مواد با دقت و سرعت بالا استفاده می‌شود. در این مدل‌ چرخ خیاطی‌ها از یک کامپیوتر برای کنترل عملکرد خود استفاده می‌کنند و دارای تنظیمات و قابلیت‌های گسترده‌ای هستند. استفاده از موتور با گشتاور بالا در این چرخ خیاطی صنعتی کامپیوتری، امکان استفاده از آن در تولید انبوه پوشاک و مبلمان را برای کاربران فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *