انواع سوزن چرخ خیاطی ( کاربرد انواع سوزن چیست؟)

انواع سوزن چرخ خیاطی بر اساس کاربرد

سوزن های چرخ خیاطی بر اساس نوع کاری که انجام می دهند و دستگاهی که می توان از آن ها استفاده کرد، در انواع مختلفی تقسیم می شوند. به طور کلی این سوزن ها برای چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی به کار می روند و باید سوزن را بر اساس نوع دستگاه انتخاب کرد. اما هر یک از این سوزن ها فقط برای پارچه های خاصی قابل استفاده هستند و می توان با کمک آن ها، روی نوع خاصی از پارچه ها دوخت و دوز را انجام داد. اگر به نوع کاربرد این سوزن ها دقت نکنید، ممکن است با مشکلاتی مانند شکستن سوزن یا مناسب نبودن قطر سوزن متناسب با پارچه مورد نظر شوید.

سوزن های یونیورسال

یونیورسال یا جهانی نام یکی از این سوزن ها بوده که بسیار پرکاربرد است. از سوزن یونیورسال برای دوختن پارچه های بافت، کش بافت، جیر مصنوعی و چرم استفاده می شود. این نوع سوزن برای دوختن پارچه‌هایی از جنس لینن (کتانی)، نایلون، پلی استر، تور، مخمل، پشم، حریر، پشم گوسفند نیز کاربرد دارد.

سوزن های جین

این مدل سوزن ها ضخامت بالایی داشته و تیز هستند. سوزن های جین از یک میله محکم، نوک بسیار تیز و جای نخ باریکی تشکیل می شوند. در پارچه هایی نظیر کرباس (کنف)، پارچه های جناغی ضخیم، کتان، پارچه های بافت محکم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن های لحاف دوزی

در پارچه‌ های لحاف از جنس نخ و پنبه باید از این سوزن ها استفاده کرد. سوزنی با نوک بسیار تیز، بلند و باریک که برای دوختن پارچه های چند لایه و لحاف ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که با این سوزن باید لحاف ها و پارچه های ضخیم را بدوزید، ضخامت زیادی دارند.

سوزن های چرم دوزی

سوزنی ضخیم و تیز با سوراخی بسیار درشت برای عبور نخ‌های ضخیم و چرم است. سوزن چرم دوزی برای دوختن پارچه‌های جیر و چرم استفاده می شود. برشی که در آن ایجاد شده کمک می کند به راحتی در چرم طبیعی فرو رود. برای پارچه های ظریف یا چرم مصنوعی استفاده نمی شود؛ زیرا پارچه را خراب می کند.

سوزن های سرمه دوزی

این سوزن اصلی ترین سوزن مورد استفاده در هنر سرمه دوزی به شمار می رود. سرمه دوزی شامل دوختن ملیله های فلزی نقره ای و طلایی رنگ است که جلوه ای زیبا به پارچه می دهد. سوزن سرمه دوزی در دو نوع کوتاه و بلند تولید می شود. نوک تیز بودن و ضخامت کم از ویژگی های این سوزن هستند.

سوزن های منجوق دوزی به دو دسته ساده و سوزن هایی با انتهای طلایی رنگ تقسیم می‌شوند. از سوزن ساده برای دوختن پولک و منجوق استفاده می‌شود؛ زیرا طول و ضخامت کمی دارد. دسته دیگری از این سوزن‌ ها مشابه مدل‌ های ساده هستند. با این تفاوت که نخ پیچیده شده به دور ماسوره راحت‌ تر وارد سوزن‌ های دارای انتهای طلایی رنگ می‌ شود.

سوزن های اورلاک

سوزنی کوتاه و ته گرد بوده که برای انواع چرخ های راسته دوز صنعتی کاربرد دارد. همچنین از آن برای انواع چرخ های سردوز استفاده می شود. نام دیگر این سوزن اورلاک، سرنخ، ریشه بندی و زیگزاگ است. طول این سوزن کوتاه بوده و موجب می‌ شود تا برای کارهای سریع از آن استفاده کنید.

انواع سوزن های چرخ خیاطی بر اساس شکل

تمام سوزن‌های چرخ خیاطی قابل استفاده به یک شکل نیستند و شما می‌ توانید از سوزن‌ ها با شکل‌ های ظاهری متفاوتی استفاده کنید. این شکل‌ ها به کاربرد سوزن‌ ها نیز مربوط هستند و باید هنگام خرید به این موضوع دقت کنید. همچنین برخی از سوزن ها با شکل های مختلف فقط برای پارچه های خاص مناسب هستند. یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی و انتخاب بهترین شکل ظاهری سوزن دقت کنید، نوع چرخ خیاطی شما است. در ادامه این سوزن ها را با شکل های مختلف و ویژگی های خاص آن ها معرفی می کنیم.

سوزن های معمولی

این مدل سوزن خیاطی برای چرخ های خانگی یا حتی چرخ خیاطی های مارشال قدیمی، چرخ های صنعتی گلدوزی، کاچیران و… مورد استفاده قرار می گیرد. در بازار به نام سوزن چرخ دستی یا سوزن بغل صاف نیز معروف است.

سوزن های گرد

سوزن هایی که نوک گردی دارند برای دوختن پارچه های متراکم، ضخیم و حلقوی مناسب هستند. این سوزن ها با مدل ته گرد فرق دارند.

سوزن های نیمه گرد

نوک این سوزن ها به شکل نیمه گرد است و خیلی تیز نیست. سوزن های نیمه گرد برای دوختن پارچه های تار و پودی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوزن های ته گرد

سوزن ته گرد ابزاری است که برای اتصال و نگه داشتن اشیاء و پارچه به کار برده می‌شود. سوزن ته گرد دارای یک سر تیز برای چسبیدن به داخل پارچه یا کاغذ بوده و انتهای آن مانع خارج شدن سوزن از داخل آن ها می شود. این سوزن در خیاطی برای چسباندن موقتی تکه های پارچه استفاده می شود. ته سوزن در برخی مدل‌ها پلاستیکی و در برخی دیگر فلزی است.

انواع سوزن های چرخ خیاطی بر اساس شماره سوزن

شماره ای که روی بسته سوزن‌ها نوشته شده نشان دهنده اندازه آن‌ ها است. به عنوان یک قاعده کلی، اعداد پایین تر و کوچک تر نشان دهنده نازک بودن و ظریف بودن سوزن و اعداد بالا تر نشان دهنده ضخیم بودن سوزن چرخ خیاطی هستند. هنگام خریدن سوزن چرخ خیاطی باید همه چیز را راجب شماره سوزن بدانید. اگر سوزن خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد، مناسب استفاده برای چرخ خیاطی نیست. این دسته از سوزن‌ ها برای دوختن پارچه با دست استفاده می‌ شوند.هرچه ضخامت پارچه بیش تر باشد، باید از سوزن با شماره بالا تر استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از سوزن چرخ خیاطی

انتخاب سوزن شاید به‌‌اندازه نوع پارچه اهمیت داشته باشد. اگر شما بهترین نوع پارچه و خیاطان را داشته باشید تا زمانی‌ که سوزن مناسبی استفاده نکنید؛ تمام هزینه‌ های خود را دور ریخته اید. بنابراین هنگام انتخاب انواع سوزن‌ ها باید به نوع پارچه، نخ و دوخت توجه ویژه‌ ای داشته باشید. سوزن های چرخ خیاطی نیز مانند هر وسیله ای با برند های مختلفی در بازار موجود هستند. در انتخاب سوزن چرخ خیاطی مانند هر وسیله ای باید به مارک و برند تولید کننده دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *