انواع دوخت چرخ خیاطی صنعتی و کاربرد آن ها (17 مدل مختلف)

انواع دوخت با چرخ خیاطی صنعتی بر خلاف چرخ‌خیاطی خانگی تنها با یک نوع دوخت انجام نمی شود. چرخ خیاطی صنعتی مخصوص دوخت‌های پیچیده بوده و به دلیل سرعت دوخت بالا برای تولیدات انبوه مناسب است، این نوع چرخ‌خیاطی ها برای دوخت های زیگزاگ و طرحدار نیز استفاده می‌شوند.

1. دوخت دوبل

دوخت دوبل انواع مختلفی دارد اما به‌طور کلی دوخت دوبل در لباس‌های ورزشی، لباس‌های مردانه و لباس‌های دورو استفاده می‌شود. مراحل دوخت دوبل به این صورت است که ابتدا درز را به‌صورت ساده دوخته و سپس درزها را به یک‌طرف خوابانده و اتو میزنیم، در مرحله بعد یکی از اضافه درزها را به‌ اندازه‌ای قیچی می‌کنیم که ۳ میلی‌متر از آن باقی بماند، سپس اضافه درز دیگر را تا کرده و اتو می‌کنیم و روی درز دیگر که مقداری از آن را قیچی کرده‌ایم قرار داده و چرخ می‌کنیم.

2. دوخت زیگزاگ

کاربرد دوخت زیگزاگ به طور عمده در لباس زیر زنانه، ژاکت و موارد دیگر مورد استفاده است. از خصوصیات چرخ‌خیاطی زیگزاگ دوز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ایجاد دوخت‌های زیگزاگ مستحکم
مناسب برای پارچه‌های ظریف با قابلیت کشسانی
سرعت بالا و دقت زیاد در دوخت

3. دوخت دو سوزنه

دوخت دو سوزنه برای ایجاد دو خط دوخت به‌طور همزمان استفاده می‌شود. از چرخ خیاطی دوخت دو ردیفه یا دو سوزنه برای انجام دوخت دو سوزنه دوخت استفاده می‌کنند. این تکنیک در لباس ها و محصولاتی که به استحکام و دوام زیادی نیاز دارند استفاده می شود.
4. دوخت سردوز
دوخت اورلاک یا سردوز به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین دوخت ها در خیاطی صنعتی شناخته میشود. این نوع دوخت انواع مختلفی مانند، 3 نخ، 4 نخ و 5 نخ دارد . دوخت سردوز برای دوخت لبه های پارچه و ایجاد درز چسباندن در لباس استفاده می شود. این فرآیند برای ظاهری تمیز و حرفه ای بخشیدن به لباس انجام می شود.

5.دوخت سردوز مخفی
پس دوزی یا تودوزی به دوخت هایی اطلاق می شود که برای داخل گذاشتن لبه آستین، دامن و کت مورد استفاده قرار میگیرند. دوخت مخفی در مواردی به کار می رود که دوخت نباید از سمت رو یا از سمت پشت لباس قابل رویت باشد.
6. دوخت سه ردیفه یا سه سوزنه
دوخت سه رج یا سه سوزن یکی از انواع اصلی دوخت در چرخ خیاطی صنعتی است که با استفاده از بازوی تغذیه یا چرخ خیاطی سه سوزنه صنعتی صورت میگیرد. این نوع چرخ خیاطی صنعتی زنجیری بوده که برای زیبایی و استحکام درزهای شلوار جین و سایر لباس های مقاوم استفاده می شود.
7.دوخت کشسان
سوزن ژرسه دوزی یا سوزن سر آبی برای دوخت این نپارچه‌های کشسان پیشنهاد می شوند. نخ‌هایی که از جنس پلی استر هستند می‌توانند انتخاب مناسبی برای دوخت کشسان باشند. همچنین با تنظیم کشش نخ، می توانید دوختی مطلوب را برای پارچه کشی ایجاد کنید.
8.دوخت میانه
چرخ خیاطی میاندوز یکی از چرخ خیاطی های پرکاربرد در صنعت خیاطی است. دوخت متوسط به کمک چرخ‌صنعتی دوخت میانه انجام‌می‌شود. از دوخت میانه برای دوخت درزهای داخلی لباس استفاده می شود. این درز ظاهری مرتب دارد و از داخل لباس دیده نمی شود.
9.دوخت درز صاف
دوخت درز صاف با چرخ خیاطی صنعتی یکی از پرکاربردترین روش‌های دوخت در صنعت نساجی است که به عنوان یکی از راه های ساخت البسه با کیفیت و بادوام شناخته می شود. استفاده از چرخ خیاطی قفلی تخت در دوخت درز صاف باعث دوخت صاف و قوی می‌شود که دوام و استحکام لباس را دوچندان میکند.
10. دوخت پوششی
دوخت پوششی با استفاده از ۲ تا ۳ سوزن انجام می‌شود. در مراحل دوخت پوششی، ۲ نخ سوزن از پارچه عبور کرده و یک سوزن با دوخت حلقه‌ای یک نخ را از بین حلقه های دیگر عبور می‌دهد. یک طرف دوخت پوششی شبیه دوخت راسته و طرف دیگر مشابه دوخت زنجیری است. چرخ خیاطی دوخت پوششی همچنین برای سجاف کردن آستین و پایین لباس‌ها استفاده می‌شود.
11. دوخت راسته یا قفلی
در دوخت راسته یا قفلی، سوزن از لایه‌های پارچه عبور کرده، نخ از زیر پارچه‌ها رد میشود و با نخ ماسوره ترکیب می‌شود، سپس به صورت قفل در هم گره خورده و یک درز محکم ایجاد میکند که می‌تواند لایه‌های مختلف پارچه را به هم متصل کند. دوخت قفلی اغلب برای اتصال دو یا چند لایه پارچه سبک، متوسط ​​و سنگین استفاده می شود. چرخ‌های صنعتی مورد استفاده برای دوخت راسته، چرخ خیاطی قفلی تک سوزن و یا چرخ خیاطی ردیفی است. از چرخ راسته میتوان برای دوخت زیپ نیز استفاده کرد، اما برای این کار می بایست قطعه پایه زیپ دوزی را به چرخ متصل کرد.
12. دوخت دکمه
با چرخ صنعتی دکمه زن، میتوان دوخت انواع دکمه یا پایه دکمه دوزی را با اندازه‌های مختلف و به صورت خودکار و سریع انجام داد. از ویژگی‌های چرخ‌خیاطی صنعتی دوخت دکمه میتوان به سرعت و دقت بالا در دوخت دکمه، دوخت دکمه در سایزهای مختلف و تنظیم ارتفاع و فاصله دکمه اشاره کرد.

13. دوخت جا دکمه یا مادگی
دوخت جا دکمه برای دوخت حفره و یا شیار جای دکمه روی انواع لباس، پیراهن، شلوار است. چرخ خیاطی مورد استفاده این نوع از دوخت، چرخ خیاطی سوراخ دکمه یا مادگی دوز است. دوخت مادگی با چرخ صنعتی از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و در ایجاد جا دکمه با اندازه و تراکم دلخواه کاربرد دارد. همچنین این دستگاه مجهز به سیستم تنظیم طول دوخت جا دکمه نیز است.
14. دوخت نواری

دوخت نواری صنعتی برای اتصال مستحکم در دو قسمت پارچه، مثل حلقه‌های کمربند، جیب لباس و کیف استفاده میشود. چرخ خیاطی دوخت نواری یا چرخ خیاطی بطر (بازویی) برای دوخت نواری مورد استفاده قرار میگیرد. قابلیت ایجاد دوخت‌های محکم و شل به صورت پشت سر هم در چرخ صنعتی دوخت نواری موجود است. از این چرخ خیاطی می توان برای ساسون زدن یا پنس زدن نیز استفاده کرد.
15. دوخت زنجیری
چرخ خیاطی زنجیری یا چرخ خیاطی چند زنجیری به منظور دوخت زنجیری در کمر شلوار‌ها و پارچه‌های ضخیم و با دوام استفاده می‌شود. ایجاد دوخت‌های زنجیره‌ای کشسان، سرعت و دقت بالا از ویژگی‌های بارز این نوع دستگاه دوخت زنجیری است.
16. دوخت کور
در دوخت لبه دامن و شلوار از چرخ صنعتی دوخت کور استفاده می شود که این نوع دوخت ها تقریبا نامرئی و مناسب پارچه‌های بسیار ظریف و نازک هستند.
17. دوخت گلدوزی
از انواع دوخت تزیینی با چرخ خیاطی صنعتی، می توان دوخت گلدوزی را نام برد. برای دوخت گلدوزی روی لباس ها و پارچه ها و یا تابلوهای تزئین پارچه‌ای از چرخ خیاطی گلدوزی. این چرخ‌های خیاطی در زمان بسیار کوتاهی می توانند طرح‌های بسیار زیبا و چند رنگی را با ظرافت بسیار زیادی تولید کنند و اغلب جنبه تزیینی دارند. همچنین از دوخت گلدوزی برای رفو کردن مناطقی از پارچه که توسط لک یا پارگی آسیب دیده نیز استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *