انواع دوخت با چرخ خیاطی خانگی [از دوخت‌های ساده تا پیچیده]

شاید این سوال هم برای کسانی که در منزل خود چرخ خیاطی دارند پیش آماده باشد که چه نوع دوخت هایی را با این چرخ خود میتوانند بزنند؟ در این مقاله قصد داریم، به بررسی انواع دوخت چرخ خیاطی خانگی از دوخت اصولی تا تکنیک‌ های پیشرفته‌ تر بپردازیم و به شما اطلاعاتی جامع و کاربردی ارائه دهیم. همچنین به شما کمک کنیم تا مهارت‌ های خیاطی خود در خانه را بهبود بخشید.

انواع دوخت با چرخ خیاطی خانگی

امروزه چرخ خیاطی های خانگی دیجیتال انواع مختلف دوخت‌ ها را با امکاناتی چون دوخت ساده، زیگزاگ، پس‌ دوزی، رفو، حاشیه‌ دوزی، پلیسه و … را انجام می‌ دهند. همچنین امکان نصب انواع پایه ‌ها را دارند تا کارایی بیشتری داشته باشند. چرخ خیاطی خانگی دیگری به نام سردوز وجود دارد که لبه پارچه را با تیغ آرایش و دوخت ‌های مختلفی از جمله هفت و هشتی را اجرا می‌ کند. در ادامه شما را با انواع دوخت با چرخ خیاطی خانگی آشنا می‌کنیم:

دوخت مستقیم

دوخت مستقیم، پرکاربرد ترین نوع دوخت در خیاطی است که تقریبا در تمام دوخت‌ ها به کار می‌ رود. این دوخت با استفاده از نخ بالا و نخ پایین (بوبین) انجام می‌ شود و می‌ توانید عرض آن را تنظیم کنید. عرض کمتر باعث محکم شدن دوخت می‌ شود و عرض بیشتر به راحتی باز می‌ شود.

دوخت زیگزاگ

دوخت زیگزاگ در چرخ خیاطی شبیه به حرف W ممتد است و بیشتر در دوخت لبه پارچه و سردوزی استفاده می‌ شود. استفاده از دوخت زیگزاگ برای سردوزی لبه‌ های پارچه پس از اتمام کار، از ریش‌ ریش شدن و کشیده شدن نخ جلوگیری می‌ کند. اندازه و ابعاد زیگزاگ‌ها در چرخ خیاطی قابل تنظیم است.

دوخت دکمه

دوخت دکمه با چرخ خیاطی هم ممکن است و البته مستلزم پایه مخصوص به خود. پایه دکمه دوزی یکی از پایه‌ های بسیار کاربردی است که به دلیل شکل خاص و جنس شفاف، دوختن دکمه را بسیار آسان می‌‌کند و برای دوختن انواع دکمه‌ها مناسب است.

دوخت جا دکمه

دوخت جا دکمه، یکی از محبوب‌ ترین انواع دوخت چرخ خیاطی خانگی است. در گذشته، این کار با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می‌ شد، اما اکنون با چرخ خیاطی‌‌های مدرن، این کار را به راحتی می‌توان انجام داد. قسمتی که جا دکمه باید دوخته شود را با مداد یا صابون علامت زده و سپس دوخت را انجام می‌دهیم.

دوخت زیپ

برای دوخت زیپ با چرخ خیاطی خانگی باید از پایه مخصوص استفاده کرد. این پایه برای دوخت زیپ روی انواع لباس‌ها استفاده می‌شود و به راحتی روی چرخ خیاطی قابل نصب است. همه پایه‌های زیپ دوزی شامل شیارهایی در دو طرف خود هستند که به شما کمک می‌کنند تا زیپ را به بهترین شکل بدوزید.

دوخت دوبله خوابیده

دوخت دوبله خوابیده معمولا برای پوشاک اسپرت استفاده می‌شود. پس از دوخت درز معمولی، جا درز به یک سمت خوابانده و با اتو صاف می‌شود. سپس لبه درزها را با چرخ پاک‌ دوزی پوشانده و در سمت روی پارچه، لبه درز با کمی فاصله از درز قبلی، دوخته می‌شود.

دوخت چین

این نوع دوخت، یکی از انواع دوخت‌های چرخ خیاطی خانگی است. برای انجام چین‌ دوزی، کافیست قسمتی از پارچه را به فاصله دو سانتی‌متر از لبه پارچه زیر سوزن چرخ قرار دهید. اگر می‌خواهید چین ظریف و متراکم باشد، طول دوخت را روی عدد کوچکتر تنظیم کنید.

سر دوز

دوخت سردوز یکی از الزامات پاکدوزی و تمیزدوزی است. این نوع دوخت چرخ خیاطی خانگی با پایه مخصوص انجام می شود. این پایه برای دوخت لبه های پارچه و جلوگیری از ریش شدن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. هنگام دوخت، لبه پارچه باید حتماً در کنار تیغه قرار بگیرد تا دوخت یکنواختی داشته باشیم.

گلدوزی

گلدوزی با چرخ با استفاده از یک چرخ خیاطی خانگی و نخ‌ های متنوع انجام %