آموزش خیاطی برای افراد مبتدی (اجزای اصلی چرخ خیاطی را بشناسید)

آموزش گام به گام نکات پایه و مهم به خیاطان مبتدی

اگر قصد دارید گام به گام نکات پایه و مهم را به عنوان یک خیاط مبتدی آموزش ببیند بهتر است ابتدا با اجزای چرخ خیاطی به طور کامل آشنا شوید و سپس نکات تکمیلی مانند نگهداری و تمیز کردن چرخ خیاطی را هم آموزش ببینید تا در نهایت بتوانید با همین آموزش های گام به گام اطلاعات خودتان را تکمیل نمایید.

 

آموزش گام به گام کار با چرخ خیاطی

چرخ خیاطی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای کار با هر کدام نیاز است اطلاعات خوبی از آن ها داشته باشید تا بتوانید در نهایت کار خوب و حرفه ای را به مشتریانتان تحویل دهید.

 

آشنایی با اجزای چرخ خیاطی

یکی از اجزای اصلی چرخ های خیاطی سوزن است. سوزن یکی از کم هزینه ترین و در عین حال یکی از مهم ترین اجزای چرخ های خیاطی محسوب می شود. به عنوان مثال: اگر بشکند یا خم شود کل دوخت و دوز شما از دست می رود.
پدال نیز یکی دیگر از اجزای چرخ خیاطی محسوب می شود. پدال ها از لحاظ سیستم داخلی به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند و کار اصلی آن ها، تنظیم سرعت دوخت می باشد.
ماسوره نیز یکی از ارکان مهم در چرخ خیاطی محسوب می شود که شبیه به قرقره ای می باشد که نخ به دور آن می پیچد و در فضایی به اسم ماکو قرار می گیرد.
در چرخ خیاطی ها معمولا انواع دوخت وجود دارد که، راسته دوزی، زیگزاگ، دوخت های کششی، تزئینی و جا دکمه از اصولی ترین و ابتدایی ترین نوع تنظیمات مربوطه برای دوخت محسوب می شوند.

 

انتخاب نخ و سوزن مناسب

نخ از ارکان مهمِ مورد استفاده در چرخ خیاطی است. مثلا نوع پلی استری، نایلونی و پنبه ای انواع مختلفی از نخ محسوب می شوند که با توجه به نوع پارچه می توانید از آن ها استفاده نمایید. سوزن ها سایزهای مختلفی دارند و شما باید طبق سایزی که در دفترچه راهنمایِ چرخ درج شده است اقدام به خرید نمایید. متداول ترین سایزها 12 و 14 است. به علاوه برای هر پارچه ای نیز سایز مشخصی استفاده می شود. به عنوان نمونه: نوع کششی، نوع عمومی، نوع تیز، نوع جین، نوعِ مناسب گلدوزی و متالیک، نوعِ چرمی و و دوخت بالا نمونه های رایج در بازار می باشند.

 

نخ کردن سوزن و ماسوره

برای نخ کردن ماسوره، آن را در میله ماسوره پرکن قرار دهید و گیره آن را ببندید. مقداری از نخ دوک را دور آن قرار داده و بپیچید، سوزن چرخ را ثابت کنید و پدال چرخ را فشار دهید تا ماسوره پُر شود.
برای نخ کردن سوزن چرخ خیاطی، ابتدا از وجود نخ در ماسوره و قرار گرفتن ماسوره در ماکو اطمینان حاصل کنید و در نهایت ماکو را در جایگاهی که در زیر سوزن است قرار دهید. سپس به بالای چرخ خیاطی توجه کنید. در آن فضا میله ای قرار دارد؛ دوک نخ را بر روی آن قرار دهید سپس نخ را از جای مشخصی که در دفترچه راهنما معین شده عبور دهید تا به سوزن چرخ خیاطی برسید، نخ را از سوراخ سوزن عبور دهید و در نهایت نخ ماکو را نیز با چرخاندن دستی چرخ خارج نمایید و آن را نیز در زیر سوزن قرار دهید.

 

تنظیم کشش نخ

چرخ خیاطی ها معمولا دارای پیچی برای تنظیم کشش نخ هستند. کشش نخ به نوع پارچه، نوع نخ و حتی سوزن مرتبط است. اگر کشش نخ شل باشد نخ های اضافی در کوک ها ایجاد می شود و اگر کشش نخ سفت شود، دوخت ها سفت و بسیار کشیده می شوند. با حرکت پیچ یا اهرم کشش می توانید کشش نخ را متعادل کنید.

 

قرار دادن پارچه زیر سوزن

ابتدا پایه چرخ را بالا ببرید و و پارچه را صاف کرده و در زیر سوزن قرار دهید. دقت کنید که حتما نخِ ماسوره را که در ماکو قرار داده اید بیرون باشد و نخی که در بالای چرخ قرار دارد نیز از داخل سوراخ سوزن عبور کرده باشد. سپس پایه را به آرامی پایین بیاورید تا پارچه کاملا در زیر پایه ثابت شود.

 

شروع دوخت

به آرامی پدال را فشار دهید و با دستتان پارچه را به شکل صاف به سمت سوزن هدایت کنید. توجه کنید که قسمت اعظم پارچه در سمت چپ دستگاه باشد تا از تجمع پارچه در قسمت راست چرخ جلوگیری کنید و دوخت تمیزی داشته باشید.

 

نکات تکمیلی برای کار با چرخ خیاطی

برای این که بتوانید به راحتی با چرخ خیاطی کار کنید نیاز است با برخی نکات آشنا شوید:

 

عیب یابی و رفع مشکلات رایج

برخی از مشکلات رایج می تواند پاره شدن نخ زیرین باشد، این مورد به علت تنظیم نبودن کشش نخ است. در برخی مواقع نیز ممکن است پارچه در زیر سوزن حرکت نکند که این مورد نیز به علت پیچیده شدن نخ به دور ماکو رخ می دهد. گاهی چرخ حین کار سر و صدا می کند که معمولا با روغن کاری چرخ، این مورد برطرف می شود. گاهی اوقات کوک ها نامناسب هستند که ممکن است به علت نامناسب بودن سوزن با پارچه به وجود آید. در موارد نادری ممکن است سوزن بشکند که این مورد معمولا به علت شل شدن پیچ سوزن رخ می دهد.

 

نگهداری و تمیز کردن چرخ خیاطی

بعد از 100 ساعت کار با چرخ خیاطی باید چرخ خود را روغن کاری و تمیز نمایید. در واقع اگر روزی سه ساعت با چرخ کار می کنید، بعد از یک ماه برای نگهداری از چرختان حتما باید آن را روغن کاری کنید.

 

ایده هایی برای پروژه های ساده

شما می توانید برای شروع خیاطی از پروژه های ساده ای چون دوخت رومیزی، دوخت انواع دستمال و پیش بند و حوله های آشپزخانه، روبالشتی، کوسن های ساده و دوخت اکسسوری هایی مانند کش سر شروع کنید و به مرور به دوخت لباس های سفارشی روی آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *